قوانین جدید کنترل صادرات ایالات متحده بر امکان عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090D به چین تأثیری نداشت.

Источник изображения: Nvidia

روز قبل، قوانین جدید کنترل صادرات ایالات متحده به اجرا درآمد، که محدودیت‌های عرضه تجهیزات محاسباتی خاص به چین را که در اکتبر سال گذشته ایجاد شد، روشن می‌کند. روش محاسبه عملکرد سیستم‌های محاسباتی تکمیل شد، اما در واقع بر توانایی انویدیا برای عرضه کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 4090D و شتاب‌دهنده‌های H20 به چین تأثیری نداشت.

  منبع تصویر: انویدیا

منبع تصویر: انویدیا

به یاد داشته باشید که هر دوی این محصولات انویدیا با در نظر گرفتن تحریم های پاییزی توسط این شرکت توسعه داده شده اند و اگر اولی به طور رسمی یک کارت گرافیک بازی باشد، دومی منحصراً در بازار محاسبات با کارایی بالا طراحی شده است. منبع سخت افزار تام این خطر را داشت که جزو اولین کسانی باشد که در ورطه فرمول‌بندی‌های بوروکراتیک که در ضمیمه‌های جدید قوانین کنترل صادرات منتشر شده توسط مقامات ایالات متحده در روز قبل منتشر شد، فرو رفت و تنها در تلاش دوم و با کمک مستقیم از سوی آمریکا توانست به حقیقت دست یابد. خود انویدیا

کاملاً بدیهی است که هنگام اعمال تغییرات در متن قوانین کنترل صادرات، مقامات آمریکایی ابتدا با انویدیا مشورت کردند، بنابراین می توان به اظهارات نمایندگان شرکت اعتماد کرد. عبارات “پیک عملکرد تنظیم شده” و “ترافلاپس میانگین وزنی” ذکر شده در توضیحات قوانین کنترل صادرات جدید برای ارزیابی عملکرد کل سیستم های محاسباتی به جای شتاب دهنده ها یا کارت های گرافیکی منفرد استفاده می شود. بر این اساس، آستانه 70 ترافلاپس توانایی انویدیا یا شرکای آن را برای عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090D به چین، همانطور که بسیاری در ابتدا تصمیم گرفتند، محدود نمی‌کند. علاوه بر این، الزامات تنظیم‌کننده‌های آمریکایی برای سیستم‌های محاسباتی با دسترسی همتا به همتا به حافظه مشترک تحت شرایط انسجام اعمال می‌شود.

محدودیت عملکرد محاسباتی FP64 که در قوانین کنترل صادرات توضیح داده شده است، نوع پردازنده مورد استفاده را در نظر می گیرد: برداری یا اسکالر، با اعمال یک ضریب مقیاس مناسب. اگر برای پردازنده های برداری که GPU در نظر گرفته می شوند، این ضریب 0.9 است، در این صورت برای پردازنده های اسکالر از 0.3 تجاوز نمی کند. یعنی در عمل، 67 ترافلاپس «ممنوع» در هر سیستم در شرایط میانگین وزنی، تنها با راه‌حل‌های نسبتاً سازنده مانند ترکیبی از چهار انویدیا H100، که مدت‌هاست از عرضه به چین منع شده است، می‌توان به دست آورد. با استفاده از این روش، GeForce RTX 4090D در محاسبات FP64 به میانگین وزنی بیش از 1.15 ترافلاپس نمی رسد و بنابراین با توجه به قوانین کنترلی موجود از ایالات متحده نمی توان عرضه آن به چین را محدود کرد.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1102796