ستاره شناسان شرایط مناسب برای زندگی روی زمین را کشف کرده اند – این به جستجوی سیارات فراخورشیدی مشابه زمین کمک می کند.

Источник изображения: ETH Zurich / LIFE initiative

چند وقت پیش در مجله مجله اخترفیزیک مقاله ای منتشر شد که در آن توجیهات ارائه شده است روش هایی برای جستجوی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت مانند زمین توسعه دهندگان پروژه LIFE (تداخل سنج بزرگ برای سیارات فراخورشیدی) با استفاده از امضاهای طیفی نزدیک به فروسرخ زمین به عنوان مثال، ثابت کرد که آنها می توانند قابلیت سکونت سیاره ما را از فاصله 30 سال نوری تعیین کنند.

  منبع تصویر: ETH Zurich / ابتکار LIFE

منبع تصویر: ETH Zurich / ابتکار LIFE

رصدخانه فضایی تداخل سنج بزرگ برای سیارات فراخورشیدی یا به زبان روسی، تداخل سنج بزرگ برای سیارات فراخورشیدی توسط دانشمندان تحت هدایت متخصصان موسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ (ETH Zurich) در حال توسعه است. این باید چهار تلسکوپ مادون قرمز تقریباً 3 متری باشد که از یکدیگر در فاصله 600 متری قرار دارند که معادل یک آینه با قطر تا 600 متر است. تلسکوپ LIFE در نقطه L2 لاگرانژ قرار خواهد گرفت – همان جایی که جیمز وب در حال حاضر در آن فعالیت می کند. این پروژه باید در اوایل دهه 30 اجرا شود.

دانشمندان زوریخ با آخرین کار خود ثابت کردند که تکنیک زیربنای تداخل سنج LIFE به طور قابل اعتمادی کار خواهد کرد. حداقل با کمک آن توانستند شرایط مناسب برای منشا حیات روی زمین را کشف کنند. این یک تقلید نبود، بلکه آزمایشی در بالاترین سطح بود – در طیف های واقعی. دانشمندان داده های طیف مادون قرمز زمین را از یک کاوشگر فضایی دریافت کردند ناسا آکوا و سپس با استفاده از فیلترهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

دانشمندان دریافتند که از فاصله ده‌ها یا حتی صدها سال نوری، سیارات فراخورشیدی به‌عنوان نقطه‌ها یا در بهترین حالت، به‌عنوان نقاط مبهم به نظر می‌رسند. بنابراین، تکیه بر شاخص های متوسط ​​ضروری خواهد بود. هدف ما شناسایی ترکیبات شیمیایی در طیف نوری است که نشان دهنده حیات در سیارات فراخورشیدی است. – Sascha P. Quanz، رئیس ابتکار LIFE توضیح داد.

محققان به طور خاص داده های تجربی را محدود کردند تا شبیه طیف سیارات فراخورشیدی به دست آمده از اعماق کیهان باشد. طیف های به دست آمده از سمت های مختلف زمین – از قطب ها و استوا – نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از این گذشته، بعید است که در مورد جهت سیاره فراخورشیدی بدانیم، بنابراین مهم است که بفهمیم طیف ها چگونه از نقاط دید مختلف متفاوت هستند. خوشبختانه هیچ تفاوتی وجود نداشت. اگر سیاره فراخورشیدی برای حیات از نوع زمین مناسب باشد (و ما هیچ دیگری را نمی دانیم)، پس فرقی نمی کند که در جهت ما به کدام سمت خواهد رفت.

اما تغییرات فصلی، همانطور که معلوم شد، خوانش ها را به روشی نسبتاً مبهم تحت تأثیر قرار داد. مشاهدات در ژانویه و ژوئن تفاوت های واضحی را نشان ندادند و قضاوت درباره آب و هوا و جو از روی داده های به دست آمده دشوار بود.

یک یافته کلیدی از این مطالعه دلگرم کننده است: اگر تلسکوپ فضایی مانند LIFE سیاره زمین را از فاصله حدود 30 سال نوری رصد کند، نشانه هایی از یک جهان قابل سکونت و معتدل را تشخیص می دهد. این تیم توانست غلظت CO را در جو تعیین کند2، آب، ازن و متان در طیف مادون قرمز جو زمین و همچنین شرایط روی سطح که در پیدایش آب نقش داشته است. نشانه های ازن و متان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این گازها توسط بیوسفر زمین تولید می شوند.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1103250