کاوشگر جونو ناسا جزئیاتی از مناظر عجیب قمر مشتری آیو را فاش کرد.

Источник изображений: NASA

در دسامبر 2023 و فوریه 2024، کاوشگر جونو ناسا نزدیکترین پرواز خود را با قمر مشتری Io در تاریخ انجام داد. اگر قبلاً جونو ده ها هزار کیلومتر به سطح آیو نزدیک می شد، آخرین پروازها در ارتفاع 1500 کیلومتری انجام می شد که امکان به دست آوردن دقیق ترین تصاویر از این قمر مشتری را فراهم می کرد. بر اساس داده های به دست آمده، هنرمندان ناسا ایجاد شده انیمیشن دو شی عجیب در آیو: دریاچه ای از ماگمای داغ و کوهی شگفت انگیز.


  منبع تصویر: ناسا

منبع تصویر: ناسا

ماه آیو به عنوان فعال ترین جرم آتشفشانی در منظومه شمسی در نظر گرفته می شود. بیش از 400 آتشفشان بر روی آن ثبت شده است که بخش قابل توجهی از آنها فعال هستند. پروازهای نزدیک امکان ارزیابی میزان فعالیت آتشفشانی و نقشه برداری از آن را فراهم می کند. آیو همچنین با دیگر ماهواره‌های بزرگ مشتری در منظره کم و بیش مسطح و اختلاف دما در استوا و مناطق قطبی متفاوت است. برای مثال، در آخرین پرواز نزدیک آیو، جونو برای اولین بار قطب جنوب ماه را تصرف کرد.

  آیو از ارتفاع 16500 کیلومتری.  در حین پرواز در 9 آوریل 2024 گرفته شده است

آیو از ارتفاع 16500 کیلومتری. در حین پرواز در 9 آوریل 2024 گرفته شده است

«آیو کاملاً مملو از آتشفشان‌ها است، و ما چندین مورد از آنها را در عمل دستگیر کردیم. – نماینده این برنامه در مجمع عمومی اتحادیه ژئوفیزیک اروپا در وین گفت. ما همچنین تصاویر نزدیک و اطلاعات دیگری در مورد دریاچه گدازه Loki Patera به طول 200 کیلومتر (127 مایل) دریافت کردیم. جزئیات شگفت انگیز این جزایر دیوانه را نشان می دهد که در وسط یک دریاچه ماگمایی بالقوه احاطه شده توسط گدازه داغ قرار دارند. انعکاس چشمگیر دریاچه که توسط ابزارهای ما گرفته شده نشان می دهد که بخش هایی از سطح آیو مانند شیشه صاف است و یادآور شیشه ابسیدین ایجاد شده توسط آتشفشان های روی زمین است.

کاوشگر جونو در مداری به دور مشتری پرواز می کند. مطالعه Io را می توان یک امتیاز در نظر گرفت، در حالی که ناسا عمدتا سیاره غول پیکر را زیر نظر دارد. اعتقاد بر این است که مشتری اولین سیاره ای بود که در منظومه شمسی شکل گرفت. این موضوع آن را به موضوعی ارزشمند برای مطالعه تبدیل می کند که به درک تکامل منظومه و سایر سیارات کمک می کند. به طور خاص، دانشمندان در مورد موضوع محتوای آب در جو و در روده های سیاره نگران هستند.

آب مبنایی ضروری برای پیدایش حیات بیولوژیکی در هر مکانی است. داده های مربوط به آب در ترکیب مشتری متناقض است. در سال 1995، کاوشگر گالیله ناسا در طی 57 دقیقه نزول خود به جو این سیاره غول پیکر، داده ها را جمع آوری کرد. داده ها عجیب بودند – کاوشگر تقریباً آب پیدا نکرد و این برخلاف مدل های دانشمندان بود. جونو حجم آب در جو مشتری را بر اساس محتوای اکسیژن و هیدروژن – اتم هایی که مولکول آب را تشکیل می دهند – محاسبه می کند. بر اساس داده های او، بیشتر از آنچه گالیله کشف کرد، در مشتری آب وجود دارد. بر این اساس، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماهواره قدیمی احتمالاً از طریق یک نسخه محلی صحرا وارد جو شده است.

همچنین، هر پرواز جدید جونو را به حرکت بر فراز قطب شمال مشتری نزدیک‌تر می‌کند. این منطقه به دلیل طوفان هایش جالب است که اندازه، دینامیک، طرح کلی و چگالی آن می تواند تصوری از رفتار جو سیاره بدهد. این کاوشگر از طوفان ها در نور مرئی، مادون قرمز و مایکروویو عکس می گیرد. تشعشعات مایکروویو در عمق ابرها نفوذ می کند که ارزشمندترین اطلاعات را در مورد ساختار سیکلون ها در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

جونو در 12 مه پرواز بعدی خود را با مشتری انجام خواهد داد.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1103602