دارویی که با کمک هوش مصنوعی ساخته شد برای اولین بار روی انسان آزمایش شد – این دارو در برابر بیماری کشنده ریه کمک می کند.

Источник изображения: Insilico Medicine

شرکت هنگ کنگ Insilico Medicine گزارش شده است، که این دارو با کمک آن برای درمان فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (ILF) اولین داروی جهان بود که با کمک هوش مصنوعی ساخته شد و برای آزمایشات بالینی تایید شد. این دارو روی 60 بیمار در کلینیک های آمریکا و چین آزمایش می شود. توسعه آن تنها 18 ماه طول کشید، در حالی که چنین کاری معمولاً به سالها کار نیاز دارد.


  منبع تصویر: Insilico Medicine

منبع تصویر: Insilico Medicine

بیماری IPF به معنای واقعی کلمه جان بیماران مسن را می گیرد و ماهیت آن هنوز ناشناخته است. اگر بیماری ایجاد شود، بیماران دچار نارسایی ریوی می شوند و می میرند. شرکت Insilico Medicine که در سال 2012 توسط دانشمند-کارآفرین الکساندر الکساندرویچ در هنگ کنگ ایجاد شد. ژاورونکوف، از همان ابتدا شروع به تمرین استفاده از مدل های هوش مصنوعی مولد برای سنتز مولکول ها بر اساس معیارهای داده شده کرد.

اخیراً مقاله ای از ژاورونکوف در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است که در آن او به معنای واقعی کلمه موارد زیر را گفته است: این کار (جستجوی یک هدف و بازدارنده آن) تقریباً در 18 ماه از کشف هدف تا پیشرفت نامزد پیش بالینی تکمیل شد و قابلیت‌های سیستم کشف داروی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی ما را نشان می‌دهد.

برای شروع، محققان با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی خود، الگوریتمی را برای شناسایی اهداف مسئول فرآیندهای مخرب در ریه ها آموزش دادند. برای این منظور از داده ها و انتشارات در دسترس عموم در مورد فیبروز استفاده شد. این بیماری باعث ضخیم شدن بافت یا زخم می شود که می تواند کشش اندام ها و به ویژه ریه ها را کاهش دهد. فیبروز ارتباط نزدیکی با روند پیری دارد که منجر به التهاب مزمن می شود که اغلب منجر به مرگ می شود.

با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش بینی، پروتئین TNIK شناسایی شد که به هدف اصلی آنتی فیبروتیک تبدیل شد. سپس محققان از یک الگوریتم شیمی مولد برای ایجاد حدود 80 مولکول کاندید استفاده کردند. در میان آنها، بازدارنده بهینه به نام INS018_055 یافت شد. این دارو برای آزمایشات بالینی فاز 2 تمام داروهای جدید تایید شده است. در کلینیک های ایالات متحده آمریکا و چین، این دارو و خواص دارویی آن بر روی 60 بیمار آزمایش می شود.

توسعه داروهای جدید با استفاده از هوش مصنوعی می تواند به طور قابل توجهی در مراحل اولیه کار تحقیقاتی تسریع شود. اما در مرحله کارآزمایی بالینی، کار را نمی توان تسریع کرد. زمان زیادی طول خواهد کشید تا حتی داروهای تولید شده با هوش مصنوعی برای استفاده گسترده در دسترس قرار گیرند.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1101640