ترفندهای هوش مصنوعی و عملکردهای جالب مرورگر / نرم افزار Yandex

Статистика популярности браузеров в российском интернет-сегменте с октября 2012-го по февраль 2024 года (источник: StatCounter)

مرورگر Yandex به پاییز 2012 باز می گردد و در طول توسعه خود نه تنها توانست توجه 80 میلیون کاربر را به خود جلب کند (طبق گفته ارایه شده اطلاعات توسعه دهندگان)، اما همچنین با توجه به اینکه با 22.4 درصد سهم بازار به دومین مرورگر وب محبوب در RuNet تبدیل شود. داده ها سرویس تحلیلی StatCounter. کروم همچنان پیشرو صنعت باقی مانده است، اما مزیت آن اخیراً در مقابل چشمان ما از بین رفته است. این تعجب آور نیست، به ویژه در زمینه عدم اطمینان در مورد سیاست آینده Google در قبال مخاطبان روسی، پشتیبانی از Windows 7/8/8.1 و گواهی های امنیتی داخلی. مردم به دنبال یک جایگزین هستند و اغلب مرورگر Yandex را انتخاب می کنند که می تواند راه حل های بیشتری را به کاربر ارائه دهد.


  آمار محبوبیت مرورگرها در بخش اینترنت روسیه از اکتبر 2012 تا فوریه 2024 (منبع: StatCounter)

آمار محبوبیت مرورگرها در بخش اینترنت روسیه از اکتبر 2012 تا فوریه 2024 (منبع: StatCounter)

دستیار صوتی “آلیس”. سرویسی که به طور کامل قابلیت های فناوری های یادگیری ماشین و سیستم های هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه های عصبی را نشان می دهد. «آلیس» می‌تواند به سؤالات پاسخ سریع بدهد، متن بنویسد و تصاویر تولید کند، صفحات وب بخواند، درباره موضوعات انتزاعی ارتباط برقرار کند، ایده‌ها و مشاوره ارائه دهد، با تاکسی تماس بگیرد، در فروشگاه‌های آنلاین خرید کند، بازی‌های مختلف انجام دهد، موسیقی پخش کند، عکاسی را تشخیص دهد، خانه هوشمند را کنترل کنید و اقدامات دیگری را انجام دهید. دستیار مجازی مبتنی بر شبکه‌های عصبی YandexGPT 2 و YandexART، فناوری‌های بینایی کامپیوتر و سایر پیشرفت‌های مدرن در زمینه هوش مصنوعی است.

  دستیار صوتی

دستیار صوتی “آلیس”

ترجمه ویدیویی صوتی. مرورگر Yandex به شما امکان می دهد فیلم ها و ویدیوهای خارجی را به زبان های انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، چینی، کره ای و ژاپنی با صداگذاری به زبان روسی تماشا کنید. صداگذاری در YouTube، Vimeo، Twitch و چندین پلتفرم محبوب دیگر (از جمله پلتفرم آموزشی Coursera) پشتیبانی می‌شود، در حالی که صدای مردان با صدای مردانه و زنان با صدای زنانه انجام می‌شود. نقطه قوت یک مرورگر وب توانایی عمل به عنوان یک مترجم همزمان است که قادر به ترجمه جریان ها و پخش زنده به روسی در زمان واقعی است. در حال حاضر، این عملکرد فقط برای YouTube در دسترس است، اما ما شکی نداریم که در آینده ترجمه همزمان از سایر سرویس های ویدیویی محبوب پشتیبانی خواهد شد.

  ترجمه صوتی ویدیوها و پخش زنده موانع زبانی را از بین می برد و محتوای آنلاین را برای مخاطبان گسترده ای در دسترس قرار می دهد

ترجمه صوتی ویدیوها و پخش زنده موانع زبانی را از بین می برد و محتوای آنلاین را برای مخاطبان گسترده ای در دسترس قرار می دهد

ترجمه تصاویر. و مرورگر Yandex می تواند در یک یا دو زمان با این کار کنار بیاید. به سادگی ماوس خود را روی تصویر ببرید و سپس از منوی پاپ آپ “Translate picture” را انتخاب کنید. مرورگر اینترنت متن موجود در تصویر را تشخیص داده و ترجمه را روی متن اصلی نمایش می دهد. یک عملکرد مفید برای ترجمه دستورالعمل های زبان خارجی و موارد دیگر.

  مترجم داخلی کلمات و عبارات را به زبان مورد استفاده در رابط مرورگر Yandex نشان می دهد

مترجم داخلی کلمات و عبارات را به زبان مورد استفاده در رابط مرورگر Yandex نشان می دهد

بازگویی مختصر ویدیوها، مقالات و متون یوتیوب. به لطف قابلیت های نسل جدید مدل زبان هوش مصنوعی YandexGPT 2، مرورگر Yandex قادر است نکات اصلی را از مقالات و ویدیوها شناسایی کرده و در یک بازگویی کوتاه آنها را ارائه دهد. این به شما امکان می دهد به سرعت محتوای مواد انبوه را پیدا کنید و در زمان صرفه جویی کنید. این عملکرد از یک منوی پاپ آپ یا نوار آدرس فعال می شود و با زبان های مختلف کار می کند (نتایج پردازش محتوا به زبان روسی ارائه می شود). در مورد ویدیو، کدهای زمانی نیز روی صفحه نمایش داده می شوند که با استفاده از آنها می توانید به سرعت به قطعه مورد نظر از فایل رسانه پرش کنید.

  بازگویی انتزاعی ویدیو در یوتیوب

بازگویی انتزاعی ویدیو در یوتیوب

ایجاد خودکار زیرنویس برای فیلم ها و پخش آنلاین به زبان روسی. این عملکرد از شبکه عصبی ساخته شده در نسخه دسکتاپ مرورگر وب استفاده می کند و در هر سایتی کار می کند: از میزبانی ویدیو و شبکه های اجتماعی گرفته تا صفحات کانال های تلویزیونی و ویدیوهای آپلود شده در فضای ذخیره سازی ابری. در مواقعی که نیاز دارید ساکت باشید و هدفون در دست ندارید، یا زمانی که اتاق خیلی پر سر و صدا است، می تواند مفید باشد. علاوه بر این، تولید خودکار زیرنویس ها به افراد مبتلا به اختلالات شنوایی کمک می کند تا به راحتی فیلم ها را مشاهده کنند. برای روشن کردن زیرنویس، کافیست روی دکمه واقع در بالای پنجره ویدیو کلیک کنید. در تنظیمات می توانید اندازه فونت را انتخاب کنید و شفافیت پس زمینه را تغییر دهید تا زیرنویس ها با تصویر موجود در پس زمینه ادغام نشوند.

  شبکه عصبی ساخته شده در مرورگر Yandex مسئول ایجاد زیرنویس است

شبکه عصبی ساخته شده در مرورگر Yandex مسئول ایجاد زیرنویس است

خروجی خودکار ویدئو مرورگر Yandex به شما امکان می دهد محتوای رسانه را در یک پنجره جداگانه مشاهده کنید. به عنوان مثال، می توانید به طور همزمان یک برنامه و دستورالعمل های ویدیویی را برای آن راه اندازی کنید، یا ضبط یک سخنرانی را با یک ویرایشگر متن باز کنید. پنجره پخش کننده ویدیو در بالای همه موارد دیگر نمایش داده می شود؛ می توان آن را به هر مکانی روی صفحه کشیده یا اندازه آن را تغییر داد.

  ویدئو در یک پنجره جداگانه

ویدئو در یک پنجره جداگانه

پشتیبانی از RTX Video Super Resolution. مانند بسیاری از مرورگرهای وب دیگر مبتنی بر هسته کرومیوم، مرورگر Yandex از قابلیت‌های کارت‌های ویدئویی مدرن NVIDIA برای مقیاس‌بندی و بهبود کیفیت پخش ویدیو استفاده می‌کند. فناوری RTX Video Super Resolution به طور خاص برای ارتقاء مقیاس ویدیوهای با وضوح پایین طراحی شده است – می توانید فیلم ها، فیلم ها و برنامه های سرگرمی مورد علاقه خود را با فرمت 4K تماشا کنید. برای اجرای عملکرد ذکر شده، به یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز 10/11 و کارت گرافیک سری GeForce RTX 30 یا 40 نیاز دارید.

  نمونه ای از فناوری ارتقاء مقیاس NVIDIA در عمل (منبع تصویر: Yandex)

نمونه ای از فناوری ارتقاء مقیاس NVIDIA در عمل (منبع تصویر: Yandex)

از فناوری حفاظت فعال محافظت کنید. محافظت در برابر سرقت رمز عبور، امنیت در هنگام کار با خدمات بانکی و پرداخت، مسدود کردن ردیاب های مشکوک، سایت های خطرناک و کلاهبردار و همچنین بررسی فایل های دانلود شده برای کدهای مخرب و اطلاع رسانی در مورد سایت های اینترنتی با اشتراک پولی مخفی. به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی در برابر تهدیدات دیجیتال، مرورگر دارای یک مدل ML داخلی برای بررسی سایت‌ها برای فیشینگ است. اگر متوجه علائم خطر شود، اسکن جامعی را روی سرورهای Yandex راه‌اندازی می‌کند که حکم نهایی را در مورد مخرب بودن منبع مشکوک ایجاد می‌کند و به کاربر در مورد خطرات احتمالی هشدار می‌دهد. مرورگر Yandex همچنین دارای یک ابزار داخلی به نام Yandex Rescue Tool است که به طور خودکار داده های مربوط به نرم افزارهای ناخواسته را در رایانه شما جمع آوری می کند و پیشنهاد حذف آن را می دهد.

  از تنظیمات محافظت کنید

از تنظیمات محافظت کنید

مشاهده فایل های PDF، FB2، FB2.ZIP، EPUB. بسیاری از مرورگرهای وب می توانند با اسناد قالب سند قابل حمل تعامل داشته باشند، اما همه نمی توانند از فرمت های FictionBook و Electronic Publication پشتیبانی کنند. در مرورگر Yandex وجود دارد، به این معنی که مرورگر وب را می توان برای خواندن کتاب های الکترونیکی با قابلیت بزرگنمایی صفحات و ایجاد نشانک استفاده کرد.

  خواندن کتاب های الکترونیکی

خواندن کتاب های الکترونیکی

حالت ذخیره انرژی. طراحی شده برای صرفه جویی در مصرف باتری در دستگاه های تلفن همراه. در حالت صرفه جویی در انرژی، مرورگر وب بار روی منابع رایانه را کاهش می دهد. برای این استفاده شده طیف وسیعی از اقدامات مرورگر فعالیت برگه‌های پس‌زمینه را کاهش می‌دهد، انیمیشن‌های پس‌زمینه و رابط را خاموش می‌کند، تصویر را نه 60، بلکه 30 بار در ثانیه به‌روزرسانی می‌کند، تبادل پیام‌های سیستم را بین فرآیندهای متصل به هم بهینه می‌کند و از کارت ویدیویی برای پخش ویدیو استفاده می‌کند – برای تسکین بخش مرکزی پردازنده هنگامی که لپ تاپ از منبع برق جدا می شود، حالت ذخیره انرژی به طور خودکار فعال می شود؛ در صورت لزوم، می توان این عملکرد را در تنظیمات خاموش کرد.

  حالت ذخیره انرژی

حالت ذخیره انرژی

ویرایش عصبی متون. ابزاری که در ارتباط با شبکه عصبی YandexGPT عمل می کند و به شما امکان می دهد از مرورگر Yandex به عنوان ویرایشگر و تصحیح کننده شخصی استفاده کنید. همه چیز بسیار ساده کار می کند: کاربر متن را تایپ می کند و الگوریتم های هوش مصنوعی آن را اصلاح می کنند، خطاها را تصحیح می کنند، متن را کوتاه می کنند یا سبک آن را بهبود می بخشند. ویرایش عصبی در هر وب سایت یا برنامه وب با فرم های ورودی، از جمله ایمیل و شبکه های اجتماعی در دسترس است.

  ویرایشگر عصبی مرورگر Yandex به شما امکان می دهد سبک ایمیل را به سرعت و به راحتی بهبود بخشید، بررسی محصول را کوتاه کنید، یا مثلاً خطاهای موجود در نظر را تصحیح کنید.

ویرایشگر عصبی مرورگر Yandex به شما امکان می دهد سبک ایمیل را به سرعت و به راحتی بهبود بخشید، بررسی محصول را کوتاه کنید، یا مثلاً خطاهای موجود در نظر را تصحیح کنید.

اسکن کدهای QR در حین پخش ویدیوها. بررسی تجهیزات و محصولات مختلف در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های رسانه‌ای اغلب کدهای QR را نشان می‌دهند که معمولاً برای شناسایی نیاز به برداشتن یک تلفن هوشمند دارند. مرورگر Yandex حرکات غیر ضروری را حذف می کند و می تواند چنین پیوندهایی را در لحظه رمزگشایی کند. این ویژگی به تازگی ظاهر شده است، بنابراین اگر اسکن کدهای QR در ویدیوها کار نمی کند، باید برنامه را به روز کنید.

این ها ده ها ویژگی هوش مصنوعی و ویژگی های متمایز مرورگر Yandex هستند که آن را یک قدم بالاتر از راه حل های جایگزین قرار می دهند. مرورگر وب به طور فعال در حال توسعه، بهبود و اضافه کردن عملکردهای جدید، معمولاً اصلی است. بررسی امروز ما و به‌روزرسانی عمده اخیر این برنامه گواه این امر است. این رویکرد تیم Yandex، که تلاش می‌کند ایده‌های دیگران را کپی نکند، بلکه ایده‌های خود را با تاکید بر فناوری‌های هوش مصنوعی ایجاد کند، تنها قابل استقبال است.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1100348