پکن حمله سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا به دانشگاه هوافضای چین را محکوم کرد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، در ۲۲ ژوئن دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن از حمله سایبری هکرهای خارجی به سیستم ایمیل‌های استادان و دانشجویان خبر داد. یک روز پس از حمله سایبری پلیس در بیانیه ای اعلام کرد هکرها اطلاعات علمی و شخصی افراد را مورد هدف قرار دادند.  

نینگ خاطرنشان کرد: این گزارش ها نشان داد آمریکا با استفاده از ۴۱ سلاح سایبری تخصصی بیش از ۱۰۰۰ مرتبه عملیات سرقت سایبری علیه دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن استفاده کرده و داده های فنی اصلی را به سرقت برده است.

وی افزود: این رفتار آمریکا یک خطر جدی برای امنیت ملی چین و امنیت اطلاعات شخصی شهروندان به شمار می‌آید. چین این موضوع را به شدت محکوم می کند و از طرف آمریکایی می خواهد در این خصوص توضیح دهد و فوراً اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

تحقیقات نشان می دهد در سال های اخیر ده ها هزار حمله سایبری از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا علیه چین انجام شده که کنترل تعداد زیادی از وسایل شبکه را بدست آورده و اطلاعاتی به ارزش بیش از ۱۴۰ گیگابایت را دزدیده است.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84879437/%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86نینگ خاطرنشان کرد: «حمله سایبری به دانشگاه دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن چین توسط آژانس امنیت ملی آمریکا یک بار دیگر نشان می دهد که حفاظت از امنیت سایبری ملی بسیار مهم است. چین به عنوان قربانی اصلی حملات هکری، قاطعانه با انواع حملات سایبری مخالف است. قوانین چین به وضوح هرگونه نفوذ و آسیب سایبری به سیستم های اطلاعاتی را ممنوع می کند.».

یک منبع آگاه در مصاحبه با این روزنامه گفت این حمله با کد ” shotXXXX ” توسط آژانس امنیت ملی آمریکا  انجام شده است. علاوه بر این سرپرست این حمله سایبری شخصی به نام «راب جویس» متولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۶۷ بوده که کار خود را به عنوان مشاور امنیتی در اکتبر ۲۰۱۷ آغاز کرده است و در سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیتی کاخ سفید انتخاب شده و اکنون مدیر امنیت سایبری آمریکاست.  

وی گفت: بیش از ۶۰ قرارداد و بالغ بر ۱۷۰ سند دیجیتال با اپراتورهای مخابراتی آمریکایی برای ایجاد محیطی برای حملات سایبری علیه چین منعقد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: تهدیدات امنیت سایبری چالش مشترکی است که همه کشورها با آن روبرو هستند و حفاظت از امنیت سایبری مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی است. چین به استفاده صلح آمیز از فضای سایبری پایبند است و آماده همکاری با جامعه بین المللی برای افزایش گفت وگو و همکاری، مخالفت با هژمونی در فضای سایبری، مقابله با انواع حملات هکری، حفظ صلح، امنیت، باز بودن، همکاری و نظم در فضای سایبری، تقویت یک سیستم چندجانبه، دموکراتیک و شفاف بین‌المللی است.

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه چین تصریح کرد دست داشتن آژانس امنیت ملی آمریکا در حمله سایبری به سیستم ایمیل‌های دانشگاه هوافضای چین نمونه دیگری از حمله سایبری واشنگتن علیه پکن به شمار می‌آید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گلوبال تایمز با اعلام این مطلب افزود مائو نینگ در اولین نشست خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: مرکز ملی واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای چین و شرکت امنیت سایبری این کشور گزارش‌های تحقیقاتی درباره حملات به دانشگاه پلی‌تکنیک نورث وسترن چین از سوی آمریکا را منتشر کرده اند.

وی تصریح کرد: بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز ملی واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای چین و شرکت امنیت سایبری ۳۶۰ دست کم  ۱۳ هکر از آمریکا در این عملیات سایبری دست داشته اند.

وی گفت: «من می خواهم تاکید کنم که امنیت فضای سایبری یک مسئله مشترک است که همه کشورهای جهان با آن روبرو هستند. ایالات متحده به عنوان کشوری که دارای قدرتمندترین فناوری‌ها و قابلیت‌های سایبری است، باید فوراً استفاده از قدرت خود را به عنوان مزیت برای انجام سرقت و حملات علیه سایر کشورها متوقف، مسئولانه در حاکمیت فضای سایبری جهانی مشارکت و نقش سازنده‌ای در دفاع از امنیت سایبری ایفا کند»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین آمریکا مدت‌هاست که نظارت صوتی بی‌رویهی را علیه کاربران چینی تلفن همراه انجام می هد و موقعیت‌یابی بی‌سیم علیه آنها انجام می دهد.