نشست آسه‌آن تحت الشعاع سفر نانسی پلوسی به تایوان

برخی کشورهای عضو آسه آن به رهبری مالزی و فیلیپین در تلاشند این حکومت نظامی را از اعزام وزیرانی به نشست های آسه آن منع کنند، مگر آنکه پیشرفتی در اوضاع این کشور حاصل شود.

وی تاکید کرد که وزیران شرکت کننده می کوشند راه هایی را بیابند که این اتحادیه به تثبیت اوضاع در تایوان کمک کند، به نحوی که اوضاع به رویارویی منتهی نشود و تب و تاب سیاسی بین همه طرف های مربوطه را تشدید نکند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به نظر می رسد سفر پلوسی به تایوان، نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در پنوم پن را که قرار بود بر بحران میانمار متمرکز باشد، تحت الشعاع قرار دهد.

میانمار از سال گذشته زمانی که ارتش قدرت را به دست گرفت و دولت سانگ سوچی را برکنار کرد، درگیر ناآرامی سیاسی است. براساس اعلام ناظران محلی، شمار کشته شدگان ناشی از سرکوب حکومت نظامی در میانمار از مرز ۲ هزار نفر گذشته است.

کونگ فوک سخنگوی آسه‌آن و معاون وزیر امور خارجه کامبوج گفت که در این اجلاس تلاش می شود تنش ها فرو نشانده شود.

پکن بر بخش اعظم این دریا ادعای مالکیت دارد، در حالی که کشورهای دیگر شامل برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز بر آن داعیه ارضی دارند.

علاوه بر مساله تایوان و سفر پلوسی به این جزیره، تنش های رایج در دریای چین جنوبی نیز موضوع مورد بحث دیگر در اجلاس آسه آن خواهد بود.

کامبوج که متحد کلیدی پکن است، در سال ۲۰۱۲ میزبان اجلاس آسه آن بود و آن زمان به حمایت از چین در ارتباط با این آب های مورد مناقشه و غنی از منابع متهم شد.

آسه آن متشکل از ۱۰ عضو بین کشورهایی با مناسبات نزدیک با چین همچون میانمار، کامبوج و لائوس و کشورهایی که نسبت به پکن موضعی محتاطانه تر دارند، دو پاره شده است.

قرار است وزیران در نشست هفته جاری آسه آن که برای اولین بار پس از همه گیری کرونا به صورت رو در رو انجام می شود، نبود پیشرفت در طرح مورد توافق این بلوک را به عنوان راهی برای رفع مناقشه میانمار، مورد انتقاد قرار دهند.

انتظار می رود وزیران مربوطه با موضوعاتی چون درگیری روسیه و اوکراین، آزمایش های موشکی کره شمالی و نگرانی های امنیتی منطقه ای دست و پنجه نرم کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84843251/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B9-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86

میانمار در اجلاس آسه آن حضور ندارد، پس از آنکه سایر اعضا اعلام کردند که وزیر حکومت نظامی میانمار را به رسمیت نمی شناسند و ژنرال های میانمار نیز از اعزام مقامی دیگر به این نشست خودداری کردند.

علاوه بر بلینکن و وانگ یی، سرگئی لاوروف دیپلمات ارشد روسیه و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست هایی با همتایان آسه آن شرکت خواهند کرد.

انتظار می رود که سطح توجهات این اجلاس به وانگ یی وزیر امور خارجه چین و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی او معطوف شود که هر دو برای مذاکرات امنیتی منطقه ای آسه آن که در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود، به پایتخت کامبوج پرواز کرده اند.