نشریه آمریکایی: آیا واشنگتن و متحدانش توان غلبه نظامی بر چین دارند؟

آموزش و آمادگی نیز ممکن است مساله بزرگی برای تایوان باشد.  تایوان  دارای بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ نیروی نظامی است. کره جنوبی نیز دارای سه میلیون و ۱۰۰ نیروی ذخیره است. از دیگر سو در حالی که سئول برای یک رویداد احتمالی مرتبط با کره شمالی خود را  آماده می کند، این نیروها قطعاً می توانند در صورت حمله به تایوان موثر باشند.

اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این نیروها از سلاح و تجهیزات  کافی برخوردار هستند و همچنین آموزشهای لازم را دیده اند؟ بیشتر از همه، آنها با چه سرعتی می توانند به تایوان برسند؟ از دیگر سو نیروهای زمینی استرالیا نه تنها از نظر مسافت با تایوان بسیار دور هستند، بلکه از نظر تعداد نیز بسیار کم خواهند بود. به استناد گزارشهای خبری، استرالیا تنها از 60 هزار سرباز فعال برخوردار است.

سفر هفته گذشته پلوسی به تایوان خشم چین را برانگیخت.

اندکی قبل از پایان این رزمایش ها در روز یکشنبه (۱۶ مرداد)، حدود ۱۰ کشتی جنگی هر کدام از چین و تایوان در فاصله نزدیک در اطراف خط میانی غیررسمی تنگه تایوان مانور دادند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84847959/%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D9%84%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86

جنوب ژاپن و کره جنوبی، از نظر فاصله با جایی که کشتی ها حرکت می کنند، حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مایل از تایوان فاصله دارند.  این در حالی است که این امر احتمالاً تایوان را در برد هواپیماهای جنگنده سوخت‌رسان یا پرتاب‌کننده از دریا و همچنین برخی موشک‌های دوربرد قرار می‌دهد. بنابر این استقرار نیروهای زرهی سنگین بسیار دشوار است و این تجهیزات نظامی و نیروها باید از قبل مستقر شوند.

اکنون این چالش می‌تواند توضیح مناسبی در پاسخ به این سوال باشد که چرا گزارش‌های زیادی در مورد خرید تانک‌های جنگی آبرامز توسط تایوان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، به استناد مواردی که در بالا بر شمرده شد شکست نیروهای چینی در تایوان، برای آمریکا و متحدانش کار چندان ساده ای نخواهد بود. 

مدت زمان و مکان دقیق آخرین مانورها هنوز مشخص نیست، اما تایوان قبلاً محدودیت‌های پروازی را در نزدیکی شش منطقه تمرینی قبلی چین در اطراف جزیره کاهش داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از این رسانه آمریکایی، ایالات متحده در حال حاضر پایگاه های زیادی در ژاپن دارد. از سوی دیگر کره جنوبی نیز نیروی نظامی برای حمایت از  تایوان را دارد. اکنون سوال اینجاست آیا این امکانات برای مقابله با ارتش چین با بیش از ۲ میلیون پرسنل فعال کافی است؟

به گزارش رویترز به نقل از وزارت دفاع چین، ارتش چین یک روز پس از پایان برنامه ریزی شده بزرگترین مانورهای تاریخ خود در اعتراض به سفر هفته گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از برگزاری رزمایش نظامی جدیدی در روز دوشنبه در دریا و حریم هوایی اطراف تایوان خبر داد.

فراتر از شلیک ۱۱ موشک بالستیک کوتاه برد در طی چهار روز قبل از رزمایش، کشتی های جنگی چینی، جت های جنگنده و پهپادها به طور گسترده در اطراف جزیره مانور دادند.

فرماندهی ارتش شرق چین اعلام کرد: تمرینات مشترکی را با تمرکز بر عملیات ضد زیردریایی و حمله دریایی انجام خواهد داد که این نگرانی برخی از تحلیلگران امنیتی و دیپلمات ها را از ادامه فشار پکن بر قدرت دفاع تایوان تایید می کند.

همچنین ارتش ایالات متحده همچنین دارای بیش از ۳۰۰ هواپیما و پنج فروند شناور در سراسر منطقه عملیاتی اقیانوس آرام، از جمله در ژاپن، کره جنوبی، آلاسکا، و هاوایی است.

همچنین این سوال مصرح شده است اگر بخش بزرگی از ارتش دو میلیونی چین با بیش از ۳۵۰۰۰ خودروی زرهی موفق به اشغال تایوان شوند، ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام چه گزینه‌هایی پیش رو خواهند داشت؟

برخی هم بر این عقیده اند که ائتلافی از نیروهای نظامی آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و تایوان به همراه یک عملیات پیشتیبانی هوایی قوی در نهایت شاید بتواند بر ارتش چین غلبه کند. اما سوال مهمی که اینجا برای خیلی ها مطرح می شود، این است که “جنگ با چین به چه قیمت؟”

بر اساس این گزارش، یکی از موانع پیش روی چین برای انجام یک ضد حمله سریع و موفق، موقعیت جغرافیایی است. در حال حاضر کره جنوبی دارای بیش از ۲۰۰۰ تانک است. همچنین ژاپن ناوگانی متشکل از ۱۰۰۰ تانک و تایوان دارای ۱۱۶۰ تانک است..