قانون ضد تورم آمریکا، جنگ تعرفه جدیدی برای جهان است

روز دوشنبه اتحادیه اروپا اعلام کرد که دست به اقداماتی تلافی‌جویانه علیه آمریکا برای اعطای یارانه به خودروهای برقی خواهد زد زیرا باعث زیان هنگفت شرکت‌های اروپایی خواهد شد.

گلوبال تایمز نوشت: ایجاد موانع از طریق اعطای یارانه نه تنها باعث اخلال در واردات از زنجیره صنایع جهانی در خصوص خودروهای برقی خواهد شد بلکه مجموعه‌ای از واکنش‌های زنجیره‌ای را در بین تولیدکنندگان عمده در اقتصاد دنیا به وجود خواهد آورد. دلیل این موضوع نیز آن است که قانونی که آمریکایی‌ها وضع کرده‌اند، صنایع دیگر کشورها را نادیده گرفته و محتمل است که اروپایی‌ها و کشورهایی آسیایی دست به اقدامات متقابل با آن بزنند.

براساس این سند که قرار است به مقامات آمریکایی ارائه شود، اتحادیه اروپا فهرستی از ۹ بخش مختلف را در این قانون قرا داده که اعطای یارانه و معافیت مالیاتی را تنها به کالاهایی اعطا می‌کند که تنها در آمریکا یا توسط شرکت‌های آمریکایی تولید شده باشند.

به طور مشخص در این قانون اعتبار مالیاتی ۷هزار و ۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی که تنها در آمریکا، کانادا یا مکزیک تولید یا مونتاژ شده باشند در نظر گرفته شده است. همچنین شرکت‌هایی که این خودروها را تولید می‌کنند مکلف شده‌اند تا منابع مورد نیاز برای تولید باطری‌های این خودروها شامل لیتیوم و نیکل را از آمریکا یا کشورهایی که با آمریکا پیمان تجارت آزاد دارند، خریداری کنند.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان ماه گذشته هشدار داد که این اقدام آمریکا باعث آغاز «یک جنگ جدید تعرفه‌ای» خواهد شد. این امر بدان معناست که اگر ملاحظات و نگرانی‌های اروپا از سوی آمریکا نادیده گرفته شود، امکان آغاز جنگ تعرفه‌ای جدیدی بین دو طرف وجود دارد.

براساس یک سند رسمی که به رویت شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا رسیده است، اتحادیه اروپا «نگرانی‌هایی جدی» نسبت به این قانون داشته و می‌گوید قانون کاهش تورم در آمریکا قوانین تجارت بین‌المللی را هم نقض می‌کند.

این امر البته مختص اروپا نیست و سایر کشورهای تولیدکننده خودروهای برقی مانند کره‌جنوبی و ژاپن هم احتمال دارد به دلیل سیاست حمایت‌گرایانه آمریکا و برای حفظ منافع خود به مقابله با این سیاست بپردازند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84937599/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%B6%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز چین درباره اظهارات وزیر اقتصاد آلمان نوشت: اظهارات لیندر تنها بخشی از واکنش انتقادی اروپایی‌ها نسبت به قانون کاهش تورم آمریکاست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کریستین لیندنر وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفته بود اتحادیه اروپا و آمریکا نیازمند گفت‌وگویی در زمینه رفع تنش تجاری هستند که به واسطه قانون کاهش تورم آمریکا به وجود آمده است، زیرا این قانون کسب‌وکارها و صنایع اروپایی‌ها را تهدید می‌کند.

با این حال بسیار ساده‌لوحانه خواهد بود که اروپایی‌ها تصور کنند گرایش آمریکا به سیاست حمایت گرایانه اقتصادی از طریق «گفت‌وگو» حل خواهد شد.