روایتی از یک خبر | توسعه روابط ریاض-سئول با چاشنی انرژی و فناوری

منابع انرژی عربستان و زمینه های سرمایه گذاری در این کشور عربی در حوزه های مختلف از جمله ایجاد نیروگاه های هسته ای و طرح احداث شهر جدید “نئوم” در عربستان و همچین بازار این کشور برای محصولات کره جنوبی از جمله محصولات کارخانه های خودروسازی بسیار جذاب و سودآور است و از سوی دیگر، عربستان به فناوری کره جنوبی برای توسعه کشورش در زمینه های مختلف نیاز دارد. بدین ترتیب این دو کشور هر دو به دنبال تقویت روابط با یکدیگر برای فراهم کردن بستر بهره برداری مثبت و برد-برد از این شرایط هستند.

سفر محمد بن سلمان به کره جنوبی پس از سه سال صورت گرفته است.

ارزیابی

« لی جائی میونگ » سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت در پیام یون سوک یول به محمد بن سلمان آمده است : « دیدار ولیعهد عربستان نقطه عطفی مهم در برداشتن گامی رو به جلو در روابط دوجانبه است.»

روایتی از یک خبر | توسعه روابط ریاض-سئول با چاشنی انرژی و فناوری

کره جنوبی به خوبی از توجه رقبای بزرگ آسیایی نظیر ژاپن و غول اقتصادی عظیمی چون چین به پتانسیل های جذاب نفتی عربستان و خزانه پر پول دولت ریاض آگاه است، سخت در تلاش است تا از این رقابت سخت که البته محدود به غول های اقتصادی آسیا هم نمی شود و کشورهای صنعتی از گوشه و کنار جهان هم در آن سهم دارند، بازنده میدان نماند.

در این میان بسیاری از توجهات از سایر کشورها ممکن است بار دیگر به هر دو این کشورها برای تامین منافع مشترک بازگردد اما تا آن زمان کره جنوبی و عربستان می توانند برنامه راهبردی خود برای جذب بازارهای سایر کشورها را در کنار روند پیشرفت و توسعه خود پیش ببرند.

پیشینه

محمد بن سلمان روز پنجشنبه گذشته در بدو ورود به کره جنوبی در فرودگاه «سوینگ نام» مورد استقبال «هان دوک سو» نخست وزیر کره جنوبی قرار گرفت. شماری از وزرای سعودی از جمله وزرای انرژی، اقتصاد، کشور، دفاع و خارجه، ولیعهد سعودی را در این سفر همراهی کردند.

عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی در خاورمیانه و بزرگترین فروشنده نفت به این کشور است طبق آمار، کره جنوبی در چهار ماه اول جاری میلادی ۱۰۱ میلیون بشکه نفت از عربستان وارد کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به سئول، ۲۵ قرارداد و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف صنعتی میان شرکت‌های دو کشور به امضا رسید که از جمله آنها پنج قرارداد میان شرکت‌های کره‌ای و وزارت سرمایه‌گذاری عربستان و ۱۷ قرار داد میان نهادهای دولتی و خصوصی کره جنوبی و نهادهای دولتی عربستان، و سه قرارداد میان شرکت “اس اویل” وابسته به شرکت آرامکو و شرکت‌های ساختمان‌سازی کره جنوبی بودند.

به نظر می رسد کره جنوبی و عربستان برای توسعه اقتصادی و در عین حال سیاسی قصد دارند گام هایی با اهداف دراز مدت را با امضای توافقنامه ها در راستای تقویت همکاری پیش ببرند. در این میان آنچه روشن است عملیاتی کردن رشته ای از فعالیت های اقتصادی برای جلب توجه جامعه بین الملل در لزوم همکاری با این دو کشور در زمینه های مختلف و با راستایی آزمایی از امکان تغییر شرکای سیاسی- اقتصادی در دوران جدید پس از همه گیری ویروس کرونا در جهان برای بهبود وضعیت اقتصادی در چارچوب سنت شکنی حفظ شرکای قدیمی است.

ارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسید به این ترتیب عربستان سعودی هشتمین شریک تجاری این کشور است.

عربستان سعودی که در دوره جدید با راهبری محمد بن سلمان و با استفاد از ثروت برگرفته از منابع عظیم نفتی خود، سودای توسعه و جهش های بلند در حوزه مدرن شدن و تبدیل شدن به کشوری با جاذبه های گردشگری و سرمایه گذاری را در سر می پروراند، در تلاش است تا دولت های کشورهای صاحب صنایع، فناوری و ثروت را با بوی منابع نفتی سرشار خود مست کند و آنها را در رقابت با سایر کشورهای رقیب در حوزه خلیج فارس، به سمت خود جلب کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84949378/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6-%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد « یون سوک یول » با ارسال نامه ای به « محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان سعودی، در پی دیدار هفته گذشته وی از سئول وعده همکاری نزدیک میان دو کشور داد.

رئیس جمهوری کره جنوبی با اشاره به برنامه ولیعهد عربستان برای برون رفت از اقتصاد نفت محور تاکید کرد ما به همکاری نزدیک در تحقق بخشیدن به اهداف ۲۰۳۰ عربستان با یان کشور ادامه خواهیم داد.

اهمیت موضوع

کره جنوبی عمدتاً کشتی، خودرو، محصولات دریایی و فولاد به کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان صادر می‌کند و در عوض نفت و مواد اولیه محصولات پتروشیمی از آنها می‌گیرد.

شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان سعودی نیز همزمان با سفر ولیعهد این کشور به سئول اعلام کرد که برای تولید محصولات پتروشیمی به ارزش ۷ میلیارد دلار در کارخانه یکی از شرکت‌های وابسته در شهر بندری اولسان کره جنوبی سرمایه گذاری می‌کند.

روایتی از یک خبر | توسعه روابط ریاض-سئول با چاشنی انرژی و فناوری

رئیس جمهوری کره جنوبی این نامه را در پاسخ به یادداشت قدردانی که پنجشنبه گذشته ولیعهد عربستان از مهمانوازی او در طول سفرش به سئول نوشته بود، ارسال کرد.