دستگاه چیلر جذبی چیست و انواع آن کدام اند ایران تهویه ساز-بتا تهویه

در حال حاضر رایج ترین این چیلرها توسط شرکت صنعتی هیمورا به تولید رسیده و به بازار عرضه شده است، چیلر اسکرو و چیلر تراکمی از دسته چیلرهای رایج هیمورا محسوب می شود. همان گونه که گفته شد، چیلر های هوا خنک برای ساختمان های کوچک مناسب هستند و برای ساختمان های بزرگ و با مصرف بالا، از سیستم های آب خنک استفاده می کنند. در این سیستم آب بعد از خنک شدن در سیستم چیلر، به قسمت های مختلف ساختمان فرستاده می شود. هوای مجاور آب جاری در سیستم، در اثر عبور آب، خنک می شود و باعث افزایش ماندگاری دمای مناسب در محیط می شود. این نوع از چیلرها بازدهی به مراتب بالاتری نسبت به سیستم های هوا خنک دارند اما برای ارسال آب به قسمت های مختلف ساختمان، نیاز به انرژی بیشتر دارند. چیلرها به دلیل توانایی تولید آب خنک در نرخ جریان بالا، و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم تهویه مطبوع مرکزی نامیده شده اند.

دستگاه چیلر جذبی چیست و انواع آن کدام اند ایران تهویه ساز-بتا تهویه

هوای دمیده شده توسط فن، گرم می‌شود و در نهایت در محیط داخل ساختمان توزیع می‌شود. در نتیجه سیستم هواساز و دستگاه چیلر به همراه بویلر (یا پکیج) یک سیستم کامل تهویه مطبوع را تشکیل می‌دهند. دستگاه چیلر خود نیز بر اساس سیکل تبرید تراکمی، آب را سرد می‌کند.

مبدل حرارتی آب خنک (کندانسور) معمولا از نوع مبدل پوسته و لوله(شل اند تیوب) است که از درون لوله های آن مبرد و از اطراف لوله ها، آب عبور می کند. آب حرارت بالای مبرد را گرفته تا مبرد از حالت گاز به حالت مایع تغییر فاز دهد. آبی که حرارت را می گیرد، خودش به خنک کاری نیاز دارد و با پمپ به دستگاه کولینگ تاور (برج خنک کننده) ارسال می شود تا در برج مجددا خنک شده و به مبدل حرارتی چیلر (کندانسور) برگردد. به این نوع چیلر، چیلر تراکمی آب خنک گفته می شود زیرا کندانسور آن از نوع آب خنک است. در شکل زیر به صورت شماتیک اجزای چیلر تراکمی آب خنک ، برج خنک کننده و هواساز نشان شرکت برودت تهویه آسایش نسیم داده شده است. وقتی در فصل تابستان آب سرد وارد لوله های مسی (کویل) دستگاه فن کویل یا دستگاه هواساز شود، دمای کویل را به شدت کاهش داده و وقتی هوای دمیده شده توسط فن با کویل سرد برخورد کند، خنک شده و در اتاق ها و سالن ها به گردش در می آید.

چیلر ساران SARAN هوا خنک 40 تن مدولار

با توجه به اينکه فرآيند تبخير نياز به گرما دارد، گرمای مورد نياز جهت جوشش و تبخير را از فضايی که نياز به سرمايش و تهويه دارد ميگيرد. اين گرما می تواند در يک يخچال فريز از کابين نگهداری مواد غذايی، در يک واحد تهويه مطبوع از گرمای داخل فضای تهويه شونده، و در يک چيلر آبی، گرمای منتقل شده به آب چيلر سيرکوله شده در مدار اواپراتور باشد. ضریب عملکرد در چیلرهای جذبی تک اثره در محدوده 0.65 تا 0.75 و برای چیلرهای جذبی دو اثره در محدوده 1 تا 1.2 است البته این ضریب عملکرد بسته به دماهای کاری متفاوت است. آب چيلر معمولا با دمايي در حدود 12 درجه سانتيگراد وارد اواپراتور شده و تا دماي 7 درجه سانتيگراد خنک می شود.

سیستم های تهویه مطبوع بیمارستانی

البته در فرایندهای صنعتی هم از دستگاه چیلر برای آب خنک کننده یک دستگاه مرتبط استفاده می شود. کار اصلی چیلر تراکمی، خنک سازی تجهیزات و یا جریان فرایندی است. مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی مقایسه بین چیلرها تنها زمانی اهمیت دارد که امکان انتخاب انواع مختلف چیلر، با توجه به شرایط مختلف، وجود داشته باشد.

از آنجا که چیلر به صورت مرکزی استفاده می شود و فقط به همراه یک کندانسور کار گذاشته و نصب می گردد، هزینه بسیار پایین تری نسبت به مینی چیلر دارد. به این علت که سرمایش محیط رابطه مستقیمی با آسایش و آرامش انسان ها دارد و نداشتن تهویه مناسب برای یک فضا باعث می شود که نتوانید محیط را به راحتی تحمل نماید. در صورتی که واحد مسکونی باشد، یک مینی چیلر به ظرفیت 6 تن تبرید واقعی (8 تن نامی) مورد نیاز می‌باشد. برای فضاهای آپارتمانی چیلر را هم می‌توان به صورت مرکزی و هم مجزا جهت هر واحد طراحی و تولید نمود. چیلر مرکزی را می‌توان هم در موتورخانه و هم در بام ساختمان جانمایی کرد.

  • این گروه نیز به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم تقسیم می شوند.
  • ما در این مقاله برای شما مشکلات متداول چیلر همراه با دلیل عیب را برای شما قرار داده ایم تا شما عزیزان راحت تر بتوانید به عیب یابی چیلر بپردازید .
  • و در چیلرهای هوا خنک بدلیل عدم نیاز به برج خنک کننده مصرف آب ناشی از تبخیر وجود ندارد.
  • در كندانسورهای هوایی جریان هوا در دو حالت طبیعی و اجباری انجام می گیرد.

در پایان از انواع سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی می خواهیم به رله شیشه ای اشاره کنیم. این نوع رله در دستگاه چیلر از کنتاکت های دو حالته و بوبین تشکیل شده است. از این سیستم به منظور بهره مندی در مدارهای فرمان در نظر گرفته میشود. زمانی که به بوبین رله برق انتقال داده می شود، کنتاکت های باز، بسته و کنتاکت های بسته، باز می شود. استفاده از رله های شیشه ای در دستگاه چیلر تراکمی سبب افزایش عمر مفید کمپرسورها می شود.

چیلر های آبی:

همچنین استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر نظیر انرژی حرارتی خورشید و انرژی زمین گرمایی نیز در این نوع چیلر قابل استفاده است. چیلر های تراکمی با برق سه فاز کار میکنند و مصرف برق بالایی دارند. چیلر تراکمی در نوع آب خنک دارای راندمان بالاتری نسبت به چیلر های هوا خنک می باشد و دارای مصرف آب بالایی است و برج خنک کننده نیاز به آب جبرانی با حجم بالایی دارد. چیلر تراکمی آب خنک به چیلر های تراکمی گفته می شود که دارای کندانسور آبی هستند و گرمای جذب شده توسط آب در گردش به برج خنک کننده منتقل شده و از آنجا دفع می گردد. چیلرها آب را در یک سیکل بسته خنک میکنند و مصرف آبی از این بابت ندارند مگر در مواردی که نشتی در سیستم اتفاق بیفتد و مقداری آب از مدار خارج شود که در این صورت آب جایگزین از طریق منبع انبساط مدار تامین میشود .

کندانسور گرمای مبرد را از هوای محیط می گیرد و باعث می شود گاز به حالت مایع تغییر فاز می دهد. انواع چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی در مراکز خدمات درمانی و بیمارستان ها قابل استفاده هستند. این چیلرها به همراه سیستم های تهویه ای، ژنراتورها و … در قسمت موتورخانه در بیمارستان نصب می شوند.