بزرگترین تاسیسات جهان برای حذف مستقیم دی اکسید کربن از جو در ایسلند راه اندازی شد.

Источник изображений: Climeworks

ماموت، بزرگترین مرکز صنعتی حذف دی اکسید کربن (CO).2) از جو شروع به کار در هلیشیدی ایسلند کرد. این شرکت از روش جذب مستقیم دی اکسید کربن از هوا (Direct Air Capture, DAC) استفاده می کند. این مرکز توسط شرکت سوئیسی فناوری آب و هوا Climeworks اداره می شود که مشتریان آن شامل JPMorgan Chase، Microsoft، Stripe و Shopify هستند.


  منبع تصویر: Climeworks

منبع تصویر: Climeworks

روش DAC که Climeworks استفاده می کند از واحدهای کمپرسور برای پمپ کردن هوای جوی به کلکتوری استفاده می کند که در آن CO در هوا موجود است.2 توسط فیلتر مخصوص جذب می شود. هنگامی که فیلتر اشباع شد، کلکتور به طور خودکار بسته می شود و تا 100 درجه سانتیگراد گرم می شود و CO جمع آوری شده را آزاد می کند.2که سپس با آب مخلوط شده و به داخل سنگ ها پمپاژ می شود و در آنجا به تدریج کانی می شود. انتظار می رود DAC یک راه موثر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد، اگرچه مقیاس پذیری این فرآیند هنوز مورد سوال است.

توسعه DAC در سال 2009، زمانی که Climeworks در ETH زوریخ تأسیس شد، آغاز شد. طی چند سال گذشته، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، استرایپ و شاپیفای برای خدمات حذف کربن در آینده برای کمک به صنعت نوپا بدون کربن، به Climeworks پرداخت کرده‌اند. علاوه بر جذب مشتریان شرکتی، Climeworks بیش از 780 میلیون دلار بودجه توسعه از طیف گسترده ای از سرمایه گذاران مستقل دریافت کرده است.

در سال 2017، Climeworks اولین شرکتی بود که شروع به جمع آوری CO کرد2 از هوا برای فروش بیشتر آن به عنوان محصولی که در نوشابه های گازدار و گلخانه ها استفاده می شود. این شرکت در سال 2021 با افتتاح تأسیسات Orca در ایسلند، اولین مرکز جذب کربن DAC، گام بزرگی به جلو برداشت.

ماموت در حال حاضر 12 واحد مدولار را اداره می کند و تا پایان سال تعداد آنها به 72 دستگاه افزایش می یابد. هنگامی که ماموت به ظرفیت برنامه ریزی شده خود برسد، می تواند تقریباً 10 برابر بیشتر دی اکسید کربن جذب کند.2از Orca – حدود 36 هزار تن دی اکسید کربن در سال. با توجه به اینکه مایکروسافت به تنهایی حدود 13 میلیون (!) تن دی اکسید کربن در سال 2022 منتشر کرده است، این رقم چشمگیر در واقع نسبتاً کوچک است.

امروزه ماموت بزرگترین تأسیسات موجود از این نوع است. اما در مقایسه با پروژه های جهانی در دست توسعه، تنها می توان آن را یک نمایشگر فناوری در نظر گرفت. هدف از فعالیت های Climeworks در ایسلند نشان دادن قابلیت و اثربخشی فرآیند DAC بود. اکنون این شرکت در آستانه ورود به بازار رو به رشد ایالات متحده با ابتکارات بسیار بزرگتر است.

شرکت‌های فناوری آب و هوا از حمایت‌های سیاسی و مالی قابل‌توجهی در ایالات متحده برخوردار هستند و تاکنون ۳.۵ میلیارد دلار از بودجه فدرال برای توسعه حداقل چهار تجارت DAC اختصاص یافته است. در مورد دو پروژه بزرگ که 1.2 میلیارد دلار در آنها سرمایه گذاری خواهد شد به طور قابل اعتمادی شناخته شده است – این یک شرکت در ایالت لوئیزیانا است که از فناوری های DAC از Climeworks و استارتاپ کالیفرنیایی Heirloom Carbon Technologies استفاده می کند. هر مرکز با بودجه فدرال باید حداقل یک میلیون تن CO2 جذب کند2 در سال. مایکروسافت یکی از اولین مشتریان مرکز لوئیزیانا شد.

درک این نکته مهم است که Climeworks از انرژی زمین گرمایی سبز و ذخیره سازی طبیعی زیرزمینی در Hellisheidi برای عملیات خود در ایسلند استفاده می کند. این به طور چشمگیری هزینه ها را کاهش می دهد و از نیاز به ساخت شبکه بزرگ خطوط لوله برای انتقال CO جلوگیری می کند2. وضعیت در ایالات متحده بسیار متفاوت است، جایی که هرگونه طرحی برای ساخت نیروگاه های DAC به دلیل نگرانی در مورد هزینه های بالا و آلودگی زیر سوال رفته است. این شرکت همچنین باید با مخالفت ساکنان مجاور با ساخت خط لوله روبرو شود.

توسعه این فرآیند فنی در سال 2009 آغاز شد، زمانی که شرکت Climeworks در دانشگاه فنی اصلی در سوئیس – ETH Zurich تاسیس شد. طی چند سال گذشته، شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، استرایپ و شاپیفای برای خدمات حذف کربن در آینده برای کمک به صنعت نوپا بدون کربن، به Climeworks پرداخت کرده‌اند. علاوه بر جذب مشتریان شرکتی، Climeworks بیش از 780 میلیون دلار بودجه توسعه از طیف گسترده ای از سرمایه گذاران مستقل دریافت کرده است.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1104513