اجلاس گروه ۲۰؛ چین از پیوستن اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ حمایت می‌کند

 این گروه شامل ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا است.

جزیره بالی اندونزی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته میزبان این دوره از اجلاس سران گروه ۲۰ با شعار “در کنار هم پیشرفت کنیم، در کنار هم قوی تر شویم” خواهد بود.

پایگاه خبری «سی جی تی ان» چین نیز پیش تر در گزارشی اعلام کرد آفریقای جنوبی به عنوان تنها عضو  آفریقایی در گروه ۲۰ به اتحادیه اروپا(به عنوان عضو این گروه) فشار وارد خواهد کرد تا اتحادیه آفریقا نیز در گروه ۲۰ صاحب کرسی شود.

هفدهمین اجلاس سران گروه ۲۰ از ساعتی پیش در جزیره بالی اندونزی در شرایطی آغاز بکار کرد که برخی مهم ترین مسائل و بحران های گریبانگیر جهان از جمله جنگ اوکراین، فعالیتهای موشکی و هسته ای شمالی، اوضاع بیمار اقلیمی جهان، بحران انرژی، روابط تنش‌آلود چین و آمریکا و بر آن سایه افکنده است.

سیریل رامافوسا سخنگوی رییس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد این کشور به ایجاد چارچوبی برای پیوستن رسمی اتحادیه آفریقا به این گروه که متشکل از کشورهای ثروتمند است، کمک خواهد کرد. افریقای جنوبی در حال حاضر تنها عضو گروه ۲۰ است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شین هوا، شی این اظهارات را در جریان سخنرانی خود در اجلاس سران گروه ۲۰ اعلام کرد. این اجلاس امروز و از ساعتی پیش در بالی اندونزی آغاز بکار کرد.

مکی سال رییس جمهور سنگال که ریاست اتحادیه افریقا را بر عهده دارد نیز پیشتر خواستار حضور بیشتر این اتحادیه در نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۲۰ شده بود.

چهار کشورچین، ایالات متحده، آلمان و ژاپن که بزرگترین کشورها در زمینه صادرات می باشند، عضو گروه ۲۰ هستند. همچنین در میان ۲۰ کشوراین گروه ۱۵ کشور با بیشترین حجم صادرات دیده می شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943301/%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%DB%B2%DB%B0-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%DB%B2%DB%B0-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA

جزیره بالی اندونزی روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته میزبان این دوره از اجلاس سران گروه ۲۰ با شعار “در کنار هم پیشرفت کنیم، در کنار هم قوی تر شویم” است.

 این گروه که تنها از دو سوم جمعیت جهان نمایندگی می کند،  ۸۰ درصد نیروی اقتصادی و سه چهارم تجارت جهانی را در بر می گیرد.

نشست سران گروه بیست کشور اقتصاد بزرگ جهان  در سال ۲۰۲۱ در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد اجلاس سال آینده این گروه نیز قرار است در سپتامبر ۲۰۲۳ در دهلی نو برگزار شود.