اتحادیه اروپا برای تشدید تنش بین چین و آمریکا آماده می‌شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد ملاقات‌هایی در سطوح بسیار بالا با مقام‌های ارشد در کشورهای مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن برای بحث و تبادل نظر پیرامون منافع و ارزش‌های مشترک برگزار خواهد شد.   

«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین هفته گذشته در جریان گفت وگوی تلفنی خود با جو بایدن بر موضع خود تاکید کرد.

وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه ۶ مرداد با انتشار این خبر گفته است که شی جین‌پینگ در گفت‌وگو با جو بایدن به او گفته است:‌ «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آن نابود خواهند شد.»

دولت پکن با انتشار گزارشی از گفت‌وگوی دو ساعته تلفنی رئیس‌جمهوری این کشور با همتای آمریکایی‌اش دربارهٔ تایوان، می‌گوید به‌شدت به واشینگتن هشدار داده شده است.

با این حال، سایر کشورهای اروپایی در این خصوص رویکردی محتاطانه تر از خود نشان داده اند. به عنوان مثال تاکنون وزارت خارجه فرانسه و دفتر امور خارجه اتحادیه اروپا از اظهار نظر در خصوص تبعات احتمالی سفر پلوسی به تایوان خودداری کرده اند.

اتحادیه اروپا برای تشدید تنش بین چین و آمریکا آماده می‌شود

این در حالیست که انگلیس پیشنهاد تسلیح تایوان را داده و هشدار داده است که غرب نباید همان اشتباهاتی را که در اوکراین مرتکب شد مرتکب شود. این در حالی است که «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان رویکرد چین در قبال تایوان را «یک چالش جهانی» توصیف کرده است.

«بوریس روگه»، نایب رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: «گاهی بدترین سناریوها به حقیقت می‌پیوندند. اروپایی‌ها بهتر است با حمایت از تایوان، حفظ ارتباط نزدیک با پکن و کمک به کاهش تنش، برای حوادث احتمالی آماده شوند.»

بر اساس بیانیه مذکور، تمرکز این تور آسیایی بر روی “مسائل مشترک امنیتی”، شراکت اقتصادی و حکمرانی دموکراتیک منطقه هند-اقیانوسیه است.

تاکنون هیچ خبر یا بیانیه رسمی مبنی بر برنامه سفر پلوسی به تایوان منتشر نشده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84841715/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دفتر رسمی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ۹ مرداد ماه با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد پلوسی در صدر هیاتی متشکل از چند عضو کنگره، سفر آسیایی خود به چهار کشور سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن را آغاز کرده است. نام تایوان در فهرست مقصدهای این سفر ذکر نشده است.

این گزارش می‌افزاید رئیس‌جمهوری چین در ادامه اظهار امیدواری کرده است که آمریکا دربارهٔ این موضوع «با چشمانی کاملاً باز عمل کند.»

تا همین اواخر، اروپا از صحبت در مورد تایوان اجتناب می کرد.   این رویکرد زمانی تغییر کرد که چین تعهد خود مبنی بر “مشارکت بدون محدودیت” با روسیه را اعلام کرد و از تحریم “عملیات نظامی ویژه” روسیه علیه اوکراین خودداری کرد.

در حال حاضر شماری از تحلیلگران سیاسی معتقدند رهبران اتحادیه اروپا بهتر است این تنش‌ها را مد نظر قرار دهند و برای مشکلات پیش رو آماده شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه خبری «تایوان تایمز» به نقل از برخی منابع نوشت پلوسی قرار است از طریق فرودگاه بین المللی کلارک فیلیپین روز پنجشنبه (۱۳ مرداد) به تایوان سفر کند.

خبرگزاری کیودو ژاپن هم به نقل از رسانه های تایوانی نوشت که احتمالا پلوسی سه شنبه شب هفته جاری به تایوان می رود.

اتحادیه اروپا برای تشدید تنش بین چین و آمریکا آماده می‌شود

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سوت کورین نیوز نت» کره جنوبی، مقامات اتحادیه اروپا از بروکسل گرفته تا پاریس، جملگی تمایلی به مداخله علنی در این مناقشه ندارند. این در حالیست که به استناد گزارش های خبری، احتمال رویارویی نظامی چین با آمریکا زیاد است.

از دیگر سو همزمان با شروع سفر آسیایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، یک رسانه تایوانی روز دوشنبه نوشت برخی گزارش ها حاکی از آن است که پلوسی از طریق فیلیپین به این جزیره سفر خواهد کرد.

در حال حاضر تهاجم روسیه به اوکراین، سیاستمداران اروپایی را بر آن داشته تا در صورت اقدام نظامی پکن علیه تایوان، عواقب غیرقابل تصور اعمال تحریم های اقتصادی بر دومین اقتصاد بزرگ جهان را در نظر بگیرند.

««خورخه تولیدو» که به زودی به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در چین معرفی خواهد شد، مدعی شد: در صورت تهاجم نظامی پکن به تایوان، ما آشکارا اعلام کرده ایم که به همراه آمریکا اقدامات مشابه و یا حتی گسترده تر از آنچه علیه روسیه انجام دادیم را در قبال چین در پیش می گیریم.