آمریکا، عامل پنهان جنگ اوکراین به دنبال تضعیف چین با ابزار تایوان

خواه پلوسی به تایوان سفر کند یا نه، این اظهارات آتش افروزانه ای با اعلام قصد آمریکا برای اقدام نظامی علیه چین در تایوان یا اطراف این جزیره، به تنش ها دامن می زند.

این سفر تهدیدآمیز در سایه شرایط ملتهب به عنوان بخشی از اقدامات تشدید یافته واشنگتن برای انکار سیاست چین واحد انجام می شود.

طراحان نظامی آمریکا، تایوان را یک سکوی راهبردی مهم برای حمله به چین می دانند. این جزیره همچنین یک دارایی اقتصادی کلیدی است و تخمین زده می شود که ۹۲ درصد از تراشه های نیمه هادی پیشرفته جهان را تولید می کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84838616/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86

تارنمای «وب سایت سوسیالیست جهانی» (wsws) به عنوان یک مرکز مطالعاتی در انگلیس در گزارشی در این خصوص به شرح آنچه در پس این تصمیم می گذرد، پرداخت و نوشت: ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و گروه ضربتی اش شامل یک ناوشکن و رزمناو به تازگی از سنگاپور به سوی دریای چین جنوبی و تایوان حرکت کردند. این انتقال که ارتباط واضحی با سفر برنامه ریزی شده نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان دارد، تنش سیاسی و نظامی آمریکا با چین را افزایش می دهد که خطر فاجعه بالقوه جنگ هسته ای را به همراه دارد.

به رغم هشدارهای مکرر پکن، پلوسی و هیات همراه وی تور آسیای شرقی شان را آغاز کردند و به عمد گزینه فرود در تایوان را باز نگه داشتند.

به نظر می رسد ناو یو اس اس کیتی هاوک آخرین ناو آمریکایی باشد که در سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور کرده، اما دیگر کشتی های جنگی آمریکایی به صورت ماهانه این کار را انجام داده اند.

صرف نظر از ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه صلاحیتی درمورد تصمیم پلوسی برای پرواز به تایوان با یک هواپیمای نظامی ندارد، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور آماده مداخله در برابر هر گونه واکنش چین هستند.

ناو یو اس اس بنفولد در ماه جاری میلادی از تنگه تایوان تردد کرد پس از آنکه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و جزایر پاراسل ناوبری کرده بود.

ایالات متحده بی پروا در حال دامن زدن به رویارویی با چین است زیرا پکن را تهدید اصلی برای استیلای جهانی خود می داند و همچنین ابزاری برای هدایت نارضایتی طبقه کارگر در میانه بحران اجتماعی و اقتصادی در داخل در برابر یک دشمن خارجی فرضی تلقی می کند.  

طبق برنامه سفر پلوسی که در رسانه های آمریکایی منتشر شده است، این سفر کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور را در بر می گیرد که جملگی متحدان آمریکا در برابر چین تلقی می شوند و تایوان نیز به عنوان توقفگاه احتمالی پلوسی در نظر گرفته شده است.

پلوسی اولین رئیس مجلس در راس قدرت آمریکاست که از سال ۱۹۹۷ تاکنون از تایوان دیدن می کند. در آن سال، نیوت گینگریچ رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره دیدن کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به شدت با سفر پلوسی دومین نفر در صف ریاست جمهوری آمریکا به تایوان مخالفت کرده است. این سفر، نقض سیاست چین واحد تلقی می شود که به موجب آن، آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

نکته قابل توجه این است که در واقعیت، دولت های متعدد آمریکا از اوباما گرفته تا ترامپ و بایدن به عمد سیاست چین واحد را از جمله با اعزام نیرو، افزایش فروش تسلیحات و اعزام مقام ها و هیات هایی به تایوان تضعیف کرده اند.

این تارنمای آمریکایی مدعی شد که چین از مدت ها قبل هشدار داده است که تایوان را با زور به سرزمین اصلی پیوند می دهد اگر این جزیره اعلام استقلال کند و اقدامات واشنگتن اکنون مشوق این مساله است.

در سال ۱۹۹۵، بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز را پس از آنکه چین آزمایش های موشکی را در نزدیکی قلمرو مورد ادعای تایوان انجام داد، عازم این تنگه کرد.

در این میان، اعزام یک ناو هواپیمابر از طریق تنگه تایوان بین این جزیره و سرزمین اصلی چین، خود اقدامی تحریک آمیز است.

رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی دو ساعته با همتای آمریکایی اش، به بایدن گفت: اگر با آتش بازی کنید، می سوزید. امیدوارم طرف آمریکایی این مساله را به وضوح درک کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آمریکا به همین منظور به اقدامات تحریک آمیزی دست زده است که از جمله آن دست گذاشتن روی تایوان و برنامه سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به این جزیره است.

با وجود این شرایط، دموکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا و همچنین رسانه های آمریکایی از پلوسی خواسته اند به تایوان سفر کند.

در این میان، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که مقام های پنتاگون گفته اند تعامل نظامی آمریکا شامل ناوهای هواپیمابر، جت های جنگنده و عملیات نظارتی برای محافظت از پلوسی حین پرواز به تایوان و خارج از این جزیره و همچنین بر روی زمین است.