یازدهمین پلتفرم از Basalt SPO منتشر شد، این سطح جدیدی از توسعه نرم افزار رایگان است / ServerNews

Источник изображения: «Базальт СПО»

تبلیغات | LLC “Basalt SPO” INN 7714350892 erid: F7NfYUJCUneLs21vYUqe






شرکت “بازالت SPO“، توسعه دهنده نرم افزار رایگان روسی، منتشر شد یازدهمین پلتفرم نرم افزاری (p11)، به نام Salvia. این شاخه پایدار جدید مخزن بسته نرم افزاری است سیزیف، توسط تیمی از توسعه دهندگان توسعه یافته و پشتیبانی می شود تیم لینوکس ALT. انبار تحت صلاحیت و قلمرو فدراسیون روسیه است و نمی توان آن را از خارج جدا کرد.

پلتفرم یازدهم پایه ای برای توسعه نسخه های جدید سیستم عامل های خانواده Viola و طیف گسترده ای از محصولات نرم افزاری دیگر – از نرم افزار برای دستگاه های جاسازی شده و موبایل گرفته تا راه حل های نرم افزاری برای سرورهای سازمانی، مراکز داده و ابرها خواهد شد.

محصولات مبتنی بر این پلتفرم از سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه خواهند شد. این پلتفرم حاوی ابزارهای نرم افزاری است که مشتریان می توانند به تدریج زیرساخت فناوری اطلاعات خود را به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری داخلی منتقل کنند.

  منبع تصویر: Basalt SPO

منبع تصویر: Basalt SPO

انتشار پلتفرم یازدهم نتیجه سه سال کار تیم برنامه نویسان ما است. الکسی نوودورسکی، مشاور مدیر کل بازالت SPO گفت. – ما بلافاصله پس از انتشار، کار بر روی پلتفرم جدید را آغاز کردیم p10 آرونیا در سال 2021 فناوری‌های رایگان به سرعت در حال توسعه هستند، بنابراین یکی از اولویت‌های ما ارائه راه‌حل‌های اساسی مدرن به کاربران محصولات نرم‌افزار منبع باز بازالت است..

پلتفرم یازدهم برای معماری های سخت افزاری x86_64 (64 بیتی اینتل/AMD)، aarch64 (ARMv8)، i586 (اینتل 32 بیتی) منتشر شد. همه مخازن برای آنها باز است، اسمبلی موازی است. انتشار مخازن پلتفرم یازدهم برای معماری داخلی البروس (e2k) با پشتیبانی از پردازنده های 4C تا 16C در حال آماده سازی است و متعاقبا اعلام خواهد شد. کار بر روی مخازن p11 برای معماری های RISC-V و Loongarch در حال انجام است. همه معماری ها بر روی پلتفرم های سخت افزاری مشابهی ساخته شده اند که برای آن در نظر گرفته شده اند، بدون کامپایل متقابل.

تفاوت های اصلی پلت فرم یازدهم:

  • هسته لینوکس 6.6 و 6.1 با پشتیبانی طولانی مدت (LTS)، کرنل بلادرنگ لینوکس 6.1.
  • زنجیره ابزار ساخت برنامه ها از روی کد منبع به روز شده است، کتابخانه Glibc (کتابخانه GNU C) به نسخه 2.38، gcc به نسخه 13.2.1، binutils به نسخه 2.41 به روز شده است.
  • پایتون به نسخه 3.12 به روز شد.
  • کتابخانه OpenSSL به نسخه 3.1 به روز شد.
  • بسته systemd به نسخه 255 به روز شد.
  • مفسر اسکریپت سیستم /bin/sh اکنون بر اساس Bash 5.2 است.
  • بارگذاری تصویر به make-initrd (ابزاری برای ساختن تصاویر مورد استفاده برای بوت کردن سیستم عامل) منتقل شده است.
  • انتقال به PipeWire – نرم افزاری برای کار با جریان های صوتی و تصویری و همچنین سخت افزار روی لینوکس و سایر سیستم عامل های مشابه یونیکس. PipeWire از سرور صوتی چند پلت فرم PulseAudio پشتیبانی می کند، بنابراین هیچ مشکلی در سازگاری با دستگاه های قدیمی وجود نخواهد داشت.
  • سیستم مجازی سازی PVE (Proxmox Virtual Environment) به نسخه 8.1 به روز شده است که واردات مستقیم ماشین های مجازی از VMWare را فراهم می کند.

فهرست کاملی از نسخه‌های زیرسیستم‌ها و بسته‌های موجود در p11 منتشر شده است صفحه پلت فرم.

به همراه p11 برای آشنایی با پلتفرم جدید منتشر می کنیم کیت های شروع – بیش از 20 اسمبلی مختلف تحت مجوز GNU GPL بر اساس یک مخزن پایدار، که برای کاربران با تجربه در نظر گرفته شده است. برای کسانی که از ابزارهای کانتینرسازی استفاده می کنند، تصاویر کانتینر پلت فرم یازدهم در ما منتشر می شود رجیستری کانتینر.

در مورد سایر تغییرات و ویژگی‌های پلتفرم یازدهم در صفحات ویکی ALT Linux بخوانید.سکوی یازدهم” و شاخه ها/ص11/یادداشت های فنی. مخزن پلتفرم یازدهم در طول دوره پشتیبانی خود به روز می شود. دستورالعمل های مهاجرت به پلت فرم یازدهم را می توان در این آدرس یافت ALT لینوکس ویکی.



اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید. | میتونی بهتر بنویسی؟ ما همیشه از نویسندگان جدید استقبال می کنیم.

منبع:

منبع: https://3dnews.ru/1105832