پرتاب تلسکوپ فضایی قدرتمند Xuntian چین تا پایان سال 2026 به تعویق افتاد.

Художественное представление космического телескопа «Сюньтянь». Источник изображения:

این شد شناخته شده در مورد یک شکست نادر در برنامه های فضایی چین. اسلایدهایی از یک ارائه آنلاین به بیرون درز کرده است که جزئیات پیشرفت برنامه Xuntian، پروژه ای برای ساخت نسل بعدی تلسکوپ فضایی غول پیکر در چین است. اسلایدها به زودی حذف شدند، اما منبعی صحت آنها را تایید می کند. پرتاب این تلسکوپ تا 21 دسامبر 2026 به تعویق افتاده است، اگرچه قرار بود در پایان سال 2023 به مدار زمین فرستاده شود.


  نمایش هنری تلسکوپ فضایی Xuntian.  منبع تصویر:

نمایش هنری تلسکوپ فضایی Xuntian. منبع تصویر: CNSA

تلسکوپ Xuntian آینه ای با قطر 2 متر خواهد داشت که کمی کوچکتر از آینه 2.4 متری هابل است. با این حال، ساز چینی دارای یک دوربین با زاویه دید گسترده با 300 برابر میدان دید بیشتر خواهد بود. رزولوشن ماتریس آن 2.6 گیگاپیکسل (2600 مگاپیکسل) خواهد بود. این همچنین امکان ثبت وقایع سریع از جمله شناسایی سیارک هایی که زمین را تهدید می کنند را نیز ممکن می سازد. نکته مهم این است که تلسکوپ Xuntian در همان مدار ایستگاه فضایی ملی چین Tiangong قرار خواهد گرفت. این به تلسکوپ اجازه می دهد تا برای نگهداری، تعمیر و نوسازی به ایستگاه متصل شود. بنابراین، ابزار با گذشت زمان بهتر و بهتر می شود.

به گفته منابع آگاه، اجزای اصلی تلسکوپ Xuntian ساخته شده و در حال آزمایش هستند. تجهیزات عملکرد عالی دارند. این رصدخانه تا پاییز 2025 به طور کامل جمع آوری خواهد شد.

به تعویق افتادن پرتاب Xuntian به این معنی است که چین مزیت خود را نسبت به ناسا از دست خواهد داد، ناسا نیز در حال آماده شدن برای پرتاب ابزار جدیدی برای جایگزینی و تکمیل وب است. این همچنین یک تلسکوپ چند طیفی با زاویه باز خواهد بود – رصدخانه ای که به نام آن نامگذاری شده است. نانسی گریس رومن (تلسکوپ فضایی نانسی گریس روم). اما تلسکوپ رومانوف به نقطه لاگرانژ L2 پرواز خواهد کرد، جایی که نمی توان آن را سرویس یا تعمیر کرد. اما رصدخانه جدید ناسا حساسیت بهتری در محدوده مادون قرمز خواهد داشت. در اصل، این دو ساز – چینی و آمریکایی – مکمل یکدیگر خواهند بود. پرتاب تلسکوپ رومانوف در پایان سال 2027 پیش بینی می شود، مگر اینکه پروژه به تعویق بیفتد، که برای سکوهایی با این مقیاس و نوآوری غیر معمول نیست.






اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1104959