دانشمندان نازک ترین عدسی جهان را ساخته اند – تنها سه اتم ضخامت دارد

Источник изображения: Ludovica Guarneri and Thomas Bauer

برای مدت طولانی، لنزها کاملاً ضخیم و سنگین بودند که استفاده از آنها را در تعدادی از زمینه ها محدود می کرد، به عنوان مثال، در نجوم یا در زمینه دستگاه های روشنایی با اندازه بزرگ. زندگی با یک اختراع آسان تر شد لنزهای فرنل با طرح پلکانی امروزه دانشمندان استنفورد و دانشگاه آمستردام ایده لنزهای استپ را تا حد زیادی پیش برده اند. یک لنز ایجاد کرد فقط سه اتم ضخامت دارد که کاربردهای زیادی دارد.

  منبع تصویر: Ludovica Guarneri و Thomas Bauer

منبع تصویر: Ludovica Guarneri و Thomas Bauer

مانند لنزهای کلاسیک فرنل، توسعه دانشمندان ترکیبی از چندین ساختار متحدالمرکز است. در واقع، این یک پوشش از دی سولفید تنگستن (WS2) ضخامت 0.6 نانومتر. رکورد قبلی در سال 2016 به ثبت رسید، زمانی که دانشمندان عدسی با ضخامت 6.3 نانومتر ارائه کردند.

در کار من، منتشر شده در مجله نامه های نانو، محققان نشان دادند که چگونه لنز نور قرمز را متمرکز می کند. فاصله کانونی 1 میلی متر از لنز است. دایره های دی سولفید تنگستن طول موج های قرمز را جذب می کنند و سپس آنها را به یک نقطه کانونی ساطع می کنند. به بیان دقیق، شبه ذرات کوتاه مدت نور ساطع می کنند اکسیتون ها، که در هنگام پوسیدگی ساطع می کنند. تمام طول موج های دیگر تقریباً کاملاً آزادانه از مواد عدسی عبور می کنند. دانشمندان معتقدند چنین انتخابی می تواند در عینک های واقعیت افزوده مفید باشد. همه چیز به وضوح از طریق آنها قابل مشاهده خواهد بود، اما می توان مقداری از نور را متمرکز کرد و اطلاعات اضافی را حمل کرد.

دانشمندان به کار بر روی لنزهای جدید ادامه خواهند داد و قصد دارند روی ایجاد پوشش های پیچیده فعال شده توسط بارهای الکتریکی مطالعه کنند.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1105767