بوئینگ زمانی را نخواهد داشت که تمام پرتاب های استارلاینر سرنشین دار را قبل از از کار انداختن ایستگاه فضایی بین المللی انجام دهد

Источник изображения: Boeing

ده سال پیش، سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) بوئینگ را به عنوان یکی از توسعه دهندگان اصلی فضاپیما برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب کرد. اکنون به طور فزاینده ای آشکار می شود که شرکت برای انجام شش ماموریت سرنشین دار برنامه ریزی شده وقت نخواهد داشت – حتی یک پرواز آزمایشی با بازگشت کشتی استارلاینر بدون خدمه به زمین پایان می یابد.

  منبع تصویر: بوئینگ

منبع تصویر: بوئینگ

در زمان امضای قرارداد با ناسا، بوئینگ بودجه ای بالغ بر 4.2 میلیارد دلار و قراردادی برای انجام دو و احتمالاً شش مأموریت سرنشین دار مرتبط با چرخش فضانوردان بین زمین و ایستگاه فضایی بین المللی دریافت کرد. در همان زمان، SpaceX بودجه ای بالغ بر 2.6 میلیارد دلار برای انجام تقریباً همان مقدار کار دریافت کرد.

ده سال بعد، پس از اعلام ناسا مبنی بر اینکه فضاپیمای استارلاینر بدون خدمه به زمین بازخواهد گشت، پروژه بوئینگ بر سر دوراهی قرار گرفت. فضانوردان بوچ ویلمور و سونی ویلیامز که در 5 ژوئن با فضاپیمای استارلاینر به فضا پرتاب شدند، باید با فضاپیمای SpaceX Crew Dragon به زمین بازگردند. این نشان می دهد که ناسا در مورد توانایی بوئینگ برای آوردن ایمن فضانوردان به زمین تردید دارد، که با توجه به تعداد مشکلاتی که استارلاینر در طول پرواز خود به ایستگاه فضایی بین المللی با آن مواجه شد، قابل درک است.

شکست بوئینگ در تکمیل اولین ماموریت آزمایشی خدمه خود می تواند به این معنی باشد که نمی تواند شش ماموریت را برای پرواز فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی قبل از بازنشستگی ایستگاه در سال 2030 انجام دهد. پس از اینکه ناسا اعلام کرد که استارلاینر بدون خدمه به زمین بازخواهد گشت، نمایندگان بوئینگ هیچ اظهارنظر رسمی نکردند. در همان زمان، ناسا اطمینان داد که سازنده همچنان در برنامه پرواز فضایی سرنشین دار درگیر است. شایان ذکر است که بر اساس مفاد قرارداد با ناسا، بوئینگ موظف است هرگونه هزینه مرتبط با اصلاح مشکلات موتور و سایر عیوب را که قبل از ازسرگیری پروازهای Starliner مورد نیاز خواهد بود، پرداخت کند.

صورت‌های مالی بوئینگ قبلاً شامل 1.6 میلیارد دلار هزینه به دلیل تاخیرها و افزایش هزینه‌ها در برنامه Starliner بود. بدیهی است که این رقم افزایش خواهد یافت زیرا شرکت احتمالاً مجبور است برخی از عناصر طراحی سیستم موتور را برای اصلاح مشکلاتی که در طول مأموریت تست پرواز خدمه ایجاد شده است، دوباره طراحی کند. در مجموع، ناسا 5.1 میلیارد دلار برای برنامه Starliner اختصاص داده است و بیشتر این پول قبلاً پرداخت شده است.

  بوچ ویلمور و سونی ویلیامز در ISS / منبع تصویر: ناسا

بوچ ویلمور و سونی ویلیامز در ISS / منبع تصویر: ناسا

اگر بوئینگ بتواند این ماموریت آزمایشی را با موفقیت انجام دهد، اولین ماموریت از شش ماموریت تحویل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2025 انجام می‌شود. اکنون احتمال زیادی وجود دارد که فضاپیمای استارلاینر با فضانوردان زودتر از سال 2026 پرواز کند. در طی یک پرواز آزمایشی، استارلاینر موفق شد دو خدمه کشتی را در 6 ژوئن به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل دهد، اما 5 موتور از 28 موتور کشتی بیش از حد گرم شده و از کار افتادند. این امر ناسا را ​​به نگرانی واداشته است که مشکلات مشابه یا حتی جدی تری در هنگام تنظیم مسیر در سفر برگشت به وجود بیاید. در مقابل این پس زمینه، تصمیم گرفته شد که استفاده از Starliner برای بازگرداندن فضانوردان به زمین کنار گذاشته شود. به همین دلیل، دو فضانوردی که قرار بود 8 روز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کنند، به مدت هشت ماه در ایستگاه مداری باقی می‌مانند و پس از آن با کشتی SpaceX Crew Dragon به زمین بازمی‌گردند.

مقامات بوئینگ بارها گفته اند که استارلاینر به اندازه کافی ایمن است تا ویلمور و سونی را به زمین برساند. مارک ناپی، رئیس برنامه استارلاینر بوئینگ، سعی کرد جدی بودن مشکل موتور فضاپیما را کم اهمیت جلوه دهد. با این حال، مهندسان ناسا در نهایت به نتایج متفاوتی رسیدند. این احتمالاً به دلیل این واقعیت است که بسیاری از رهبران ناسا یا خودشان به فضا پرواز کردند یا شاهد سقوط شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 بودند که در آن هفت فضانورد به دلیل مشکلات فنی جان باختند.

ما به همه کارمندان خود اهمیت می دهیم – اگر اعتراضی دارید، صحبت کنید. پرواز فضایی حتی در ایمن ترین و معمولی ترین موارد خطرناک است. و یک پرواز آزمایشی طبیعتاً نه بی خطر است و نه معمولی. بنابراین، تصمیم به ترک بوچ و سونی در ISS و پرواز استارلاینر به خانه بدون خدمه، نتیجه میل به اطمینان از ایمنی است.بیل نلسون، مدیر ناسا این هفته گفت.

در حالی که راه حل آوردن فضانوردان به زمین با کشتی اسپیس ایکس ساده به نظر می رسد، ناسا و بوئینگ هنوز سوالاتی در مورد چگونگی پایان ماموریت استارلاینر در این وضعیت دارند. آژانس فضایی با اطلاع از نشت هلیوم در سیستم موتور، فضاپیما را برای یک پرواز آزمایشی خدمه در ماه ژوئن پاکسازی کرد. در طول پرواز این مشکل تکرار شد و چندین موتور اصلاحی نیز از کار افتادند.

  منبع تصویر: ناسا

منبع تصویر: ناسا

جالب است که در دومین پرواز آزمایشی Starliner که طی آن کشتی بدون خدمه به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و به زمین بازگشت، مشکلاتی در عملکرد موتورهای اصلاح کننده مسیر پرواز نیز ثبت شد. مهندسان بوئینگ فکر می کردند که با ایجاد تغییراتی در نرم افزار مورد استفاده برای کنترل سیستم موتور، مشکل را برطرف کرده اند. با این حال، در واقعیت مشخص شد که مشکل در مهر و موم سوپاپ تفلون است که هنگام گرم شدن بیش از حد متورم می شود و جریان سوخت را به موتور محدود می کند.

ناسا خاطرنشان کرد که موتورها به وضوح در دمای بالاتر از دمایی که برای آن طراحی شده اند کار می کنند. سخنگوی آژانس همچنین گفت که مهندسان باید نتایج پرواز قبلی استارلاینر را از نزدیک بررسی می کردند. اگر این کار به موقع انجام می شد، احتمالاً از مشکلاتی که کشتی در طول مأموریت فعلی خود با آن مواجه می شد جلوگیری می شد.

مقامات ناسا این هفته گفتند که هنوز برای نتیجه گیری در مورد نیاز به یک پرواز آزمایشی اضافی استارلاینر زود است. صرف نظر از تصمیم نهایی، بعید به نظر می رسد که ما در سال آینده منتظر ماموریت های جدیدی با فضاپیمای بوئینگ باشیم، زیرا مهندسان این شرکت در هر صورت باید برای رفع کاستی های شناسایی شده تلاش کنند. در طول این مدت، ناسا همچنان به کشتی‌های SpaceX برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی تکیه می‌کند، زیرا شرکت ایلان ماسک قبلاً قابلیت اطمینان Crew Dragon را ثابت کرده است.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1109971