اپل، مایکروسافت، متا✴ و گوگل به دلیل هزینه بالای LLM بر روی ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی کوچک با قابلیت‌های قدرتمند تمرکز کرده‌اند.

Источник изображения: geralt/Pixabay

شرکت‌های هوش مصنوعی که میلیاردها دلار در مدل‌های زبان بزرگ (LLM) سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اکنون روی مدل‌های زبانی «کوچک» به‌عنوان منبع جدید افزایش درآمد شرط‌بندی می‌کنند. می نویسد روزنامه فایننشال تایمز هزینه های ایجاد و آموزش چنین مدل های هوش مصنوعی بسیار کمتر از LLM ها است.

  منبع تصویر: geralt/Pixabay

منبع تصویر: geralt/Pixabay

اپل، مایکروسافت، متا و گوگل اخیراً مدل‌های جدید هوش مصنوعی را با پارامترهای کمتر اما هنوز هم قابلیت‌های قدرتمندی منتشر کرده است. آنها به دلیل هزینه بالای LLM و همچنین نگرانی در مورد استفاده از داده های جمع آوری شده برای آموزش به دلیل نقض احتمالی حق نسخه برداری، آنها را وادار به انجام این اقدام کردند.

شرکت هایی مانند متا و گوگل، شروع به ارائه مدل های زبان کوچک با تنها چند میلیارد پارامتر به عنوان جایگزین ارزان تر، کم مصرف و قابل تنظیم برای مدل های زبان بزرگ کرده اند. علاوه بر این، چنین مدل هایی به انرژی کمتری برای تمرین و اجرا نیاز دارند و می توانند از داده های حساس محافظت کنند.

با داشتن چنین کیفیتی با هزینه کمتر، در واقع به مشتریان این امکان را می‌دهید که از برنامه‌های کاربردی بسیار بیشتری استفاده کنند و کارهایی را انجام دهند که فکر نمی‌کردند بازده کافی آن سرمایه‌گذاری را به آنها بدهد (در LLM) برای توجیه استفاده واقعی آنها” اریک بوید، معاون شرکت پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت Azure گفت.

گوگل، متامایکروسافت و استارت‌آپ فرانسوی Mistral نیز مدل‌های زبان کوچک‌تری را منتشر کرده‌اند که غنی‌تر و وظیفه‌گراتر هستند.

مدل‌های زبان کوچک همچنین این مزیت را دارند که می‌توانند وظایف را به صورت محلی روی دستگاه بدون ارسال اطلاعات به ابر انجام دهند، که برای مشتریان آگاه به حفظ حریم خصوصی که نمی‌خواهند اطلاعات خارج از شبکه‌های داخلی ارسال کنند، جذاب خواهد بود. این مدل ها روی گوشی های هوشمند نیز قابل استفاده هستند. به عنوان مثال، مدل Gemini Nano گوگل بر روی گوشی های هوشمند پیکسل و سامسونگ S24 نصب شده است. اپل همچنین اشاره کرد که در حال توسعه مدل‌های هوش مصنوعی برای اجرا در تلفن‌های هوشمند آیفون است.

به نوبه خود، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI گفت که شرکت او به کار بر روی ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی بزرگتر با قابلیت‌های پیشرفته‌ای که می‌توانند استدلال، برنامه‌ریزی و اجرای وظایف را داشته باشند، ادامه خواهد داد و در نهایت می‌توانند مانند یک فرد به همان سطح هوش برسند.

اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.

منبع: https://3dnews.ru/1105064