هزینه های سرمایه آمازون، مایکروسافت، متا✴ و آلفابت تا پایان سال 2024 به بیش از 200 میلیارد دلار خواهد رسید بلومبرگ. مدیران اجرایی شرکت های بزرگ این هفته به سرمایه گذاران هشدار دادند که هزینه های آنها در سال آینده ثابت باقی می ماند یا حتی افزایش می یابد.
سه ماه پیش، پس از نتایج سه ماهه دوم، سرمایه گذاران بزرگ ترین شرکت های فناوری جهان را به دلیل هزینه های بسیار بالا برای توسعه هوش مصنوعی مورد سرزنش قرار دادند. در پاسخ، سیلیکون ولی تصمیم گرفت حتی بیشتر روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند. غولهای فناوری برای دستیابی به تراشههای کمیاب برای سیستمهای هوش مصنوعی با کارایی بالا و ایجاد مراکز داده بزرگ برای آنها عجله دارند – معاملات بزرگی با تامینکنندگان انرژی منعقد میشود و نقش انرژی هستهای در حال افزایش است. شرکتها در تلاش هستند تا وال استریت را متقاعد کنند که این سرمایهگذاریها به رساندن سود به سطوح غیرقابل دسترس از تبلیغات دیجیتال، کالا و نرمافزار کمک میکند.
مدیر عامل متا✴ مارک زاکربرگ وعده داده است که سرمایهگذاری در مدلهای زبان هوش مصنوعی و سایر پروژههای آیندهنگر را افزایش دهد که به اعتقاد او آینده شرکت را تضمین میکند – تا پایان سال، هزینههای سرمایهای آن ممکن است به 40 میلیارد دلار افزایش یابد. و در سال 2025 مدیر مالی شرکت آنات اشکنازی آن را پیش بینی کرد “قابل توجه” ارتفاع اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، هوش مصنوعی را چنین توصیف کرد “یک فرصت واقعاً غیرعادی بزرگ و شاید حتی منحصر به فرد” و پیش بینی ای را اعلام کرد که بر اساس آن این شرکت در سال 2024 75 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. اپل همچنین قول سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را داده است اما این فناوری هنوز بر نتایج مالی آن تأثیری نداشته است.
آمازون و آلفابت برآوردهای درآمدی تحلیلگران را که توسط کسب و کارهای ابری رهبری می شد شکست دادند و سهام آنها افزایش یافت. متا✴ سرمایه گذاران را با برنامه هزینه های خود گیج کرد و مایکروسافت آنها را با پیش بینی رشد درآمد ابری خود ناامید کرد. سهام آمازون 6.7 درصد، آلفابت، مایکروسافت و متا افزایش یافت✴ رشد اندکی را نشان داد و اپل 1.1 درصد سقوط کرد.
مایکروسافت نتایج سه ماهه ضعیفی را نه به دلیل تقاضای کم، بلکه به این دلیل نشان داد من نتوانستم به اندازه کافی سریع ظرفیت را افزایش داد و مدیر عامل آن ساتیا نادلا مجبور شد که مرکز داده را توجیه کند “آنها یک شبه ساخته نمی شوند”. سرمایه گذاران ناامید نمی شوند: به گفته تحلیلگران، رشد بخش ابری برای شرکت اندکی به تعویق خواهد افتاد و سرمایه گذاری ها و سهم آن در OpenAI نوید موفقیت بلندمدت آن را می دهد. مایکروسافت 14.9 میلیارد دلار در سه ماهه سوم هزینه کرده است که 50 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و بیش از هزینه ای که برای اموال و تجهیزات در هر سال کامل قبل از 2020 هزینه کرده است.
از دست دادن بخش متا✴ Reality Labs، متخصص در فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، در پایان سه ماهه به 4.4 میلیارد دلار رسید. این شرکت هزینه های زیادی را صرف ایجاد مدل های Llama کرده است که با راه حل های گوگل و OpenAI رقابت می کنند. زاکربرگ به سرمایه گذاران اطمینان داد که سرمایه گذاری در هوش مصنوعی به این شرکت کمک می کند تا تجارت تبلیغاتی فیس بوک را توسعه دهد✴ و اینستاگرام✴. سرمایه گذاران نسبت به هر نشانه ای از ضعف در تجارت تبلیغات محتاط هستند، اما آنها شروع به عادت به این ایده کرده اند که در مورد متا✴ صبر پاداش است – از ابتدای سال، سهام آن 60٪ افزایش قیمت داشته است.
اگر متوجه خطایی شدید، آن را با ماوس انتخاب کرده و CTRL+ENTER را فشار دهید.
منبع: https://3dnews.ru/1113441